het belang van empathie #onderwijs – reblogging Wilfred Rubens

Reblogging Wilfred Rubens van Technology Enhanced Learning: 

 laatste deel van zijn artikel Empathie maakt het verschil tussen goed en slecht onderwijs. Rubens citeert Michael Wesch:

So rather than focusing on emulating particular techniques and methods, we should be doing everything we can to embrace, inspire, and use our own empathy in order to better understand and relate to our students. It is only from this space that we can effectively generate and use the appropriate techniques and methods for any particular task. In this way, there is no “recipe,” “secret sauce,” or “silver bullet” for teaching effectively that can be used by anybody, anytime, anywhere.

Wilfred Rubens vervolgt en besluit.

Ik vind dit belangrijke constateringen. We moeten er voor waken dat pedagogiek niet ondergesneeuwd raakt onder vakinhoud en didactiek. Binnen de kennisbases voor lerarenopleidingen basis- en voortgezet onderwijs is hier aandacht voor. Hopelijk ook in de praktijk van alle lerarenopleidingen, en als het gaat om professionalisering van het zittend personeel.

Een gerelateerde must-read:

Doet didactiek er eigenlijk niet toe? – Wilfred Rubens over het pleidooi van Michael Wesch voor inspiratie, nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.