About

Welkom, Welcome

Eerst was er The Sausage Machine, een van de eerste Vlaamse edublogs die in zijn oorspronkelijk design op zijn oude adres open blijft als archief. In de baseline heette het: leerblog van Janien Benaets en 5 en 6 so … In januari 2007 geopend, speciaal voor Gedichtendag, voor de sms-poëziewedstrijd Gedicht verzonden van mijn klas 5 so.

Nu, sinds januari 2011, is er The Sausage Machine ‘new style’: de oude naam, een nieuw jasje van WordPress*, en edublog af. De beproefde onderwerpen

| taal & literatuur | boeken | onderwijs/education | (nieuwe) media | marketing |  kunst & cultuur | the brain & the mind | chemie & biologie | nature & nurture |

zullen blijven opduiken, denk ik, het bloed kruipt immers … , naast

| oma blogt – sporadisch slechts, om privacyredenen | ukulele | eten & drinken | bloemen & bomen | en meer |  You & I’ll have to wait and see what comes out of The Sausage Machine, zo is het van in het prille begin geweest. Wat de dag brengt …

Welcome, welkom!

2012 – 2013  Referenties

  • The Sausage Machine duikt op in de lijst van neerlandistische weblogs op Neder-L, Elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek. Wat een eer!
  • Chrétien Breukers van literair weblog De Contrabas is following. Wat een eer!
  • Henri-Floris Jespers van CDR-Mededelingen is following – al jaren. Vereerd!

Waarmee ik mijn andere volgers geenszins tekort wil doen! Een naam met faam, met wereldwijde uitstraling, valt nu eenmaal op – zo draait de wereld nog altijd. IJdelheid der ijdelheden.

Een brokje history

Uit de archieven gekopieerd - uit mijn vroegere blogprofiel, zoals nu nog te vinden op de onderwijsportaalsite Klascement.net:

Hoe het begon …
De leerblog The Sausage Machine startte in januari 2007 met een sms-gedichtenwedstrijd voor Gedichtendag, georganiseerd door 5 aso. In de storm van het kennis-en- vaardighedendebat, in Vlaanderen ontketend door leraar Marc Hullebus, wilde de blog wereldwijd transparantie geven voor het kennen en kunnen van jongeren in de derde graad secundair onderwijs, tegen het doemdenken over het gebrek aan ‘niveau’ in.

Ondertussen …
is edu/litblog The Sausage Machine blijven draaien. In 2008 werd hij genomineerd voor de Dutch Bloggies in de categorie literatuur. Door Steven Vanhooren, onderzoeker UGent, werd de edublog omschreven als het typevoorbeeld van een literaire blog in Vlaanderen: Haar [Janien Benaets] blog vormt een excursus op de lesinhouden die ze tijdens klasmomenten aanbiedt. Geïnteresseerde leerlingen kunnen rondsnuffelen op The Sausage Machine en vinden er leestips, debatten over literatuuronderwijs, aankondigingen van interessante lezingen, informatie over literaire evenementen…

Trendwatcher Suzanne Kats van Onderwijsvanmorgen.nl (Malmberg) schreef over TSM: Een mooi voorbeeld van een goed evenwicht [tussen privé en school] vind ik de weblog van een Belgische collega: The Sausage Machine. Janien plaatst naast allerlei andere onderwerpen ook aanvullende opdrachten voor haar klas op haar weblog. Ze heeft zelfs een leerling die elke maand een eigen bijdrage levert als gastblogger. Juist door de persoonlijke toon komt dit heel open over naar de leerlingen.

Leerlingen en oud-leerlingen dienden zich aan als co-auteurs of openden hun eigen blog. Als web 2.0-leeromgeving kreeg The Sausage Machine er drie wiki’s bij. In het schrijfatelier Het Scriptorium kwam m.m.v. universiteitsstudent Tom Ruette (KU Leuven – een gratis aanbod: open kennisdeling) een experimenteel wikiwebwoordenboekje tot stand dat met de prijs Iedereen Woordenaar van de Provincie Antwerpen werd bekroond.

2009
… en The Sausage Machine draait voort. Nu eens litblog (o.a. bij de koppelingen literatuuronderwijs van de Nederlandse Taalunie) dan edublog, poëzieblog, vrouwenblog, taalblog, oud-leerlingenblog, ook Antwerpenblog en soms omablog. Literatuureducatie 2.0, noem het literatuuronderwijs ‘anders’ en onderwijs 2.0 zijn hoofdtags. De wiki’s staan momenteel open als library wiki’s.

Zie The Sausage Machine’s Archive voor de periode 2007-2010.

Begin januari 2011 ging de ‘nieuwe’ Sausage Machine van start met een exclusief, nog niet eerder gepubliceerd gedicht van de grote Nederlandse dichter Leo Vroman. Wat een eer om met zijn gedicht te kunnen openen!

* Voetnoot. De afbeelding van de worstenmachine in de header  is geknipt uit de affiche van Sven Wassenaar (swassena), oorspronkelijk ontworpen - in vrijwillig aanbod – voor de leerblog The Sausage Machine. Wat een eer om de exclusieve creatie van mijn oud-leerling en gewezen vrijwillig ICT-expert in de klas te kunnen gebruiken!

Een ‘update’ van het oude edublogprofiel als aanvulling bij de ‘history’:

  • 2009: in een publicatie van De Smet, Cindy, & De Wever, B., Didactisch gebruik van wiki’s, in: ICT en onderwijshernieuwing: schoolleiding en begeleiding, Wolters Plantyn, Mechelen, 2009, (p. 85–104) staat kladblok Het Scriptorium beschreven bij de praktijkvoorbeelden op pagina’s 94 en 95. Vereerd met de wetenschappelijke belangstelling vanuit UGent!

5 reacties op About

  1. Pingback: global voice, global audience – social media behoeden kleine talen voor uitsterving | The Sausage Machine

  2. Pingback: e-leren en hoe! slimmer met @wrubens #elearning en @ernomijland #smiho | The Sausage Machine

  3. Christ'l zegt:

    Hallo Janien! Leuk dat ik je gevonden heb op het www. Je hebt een interessante blog en je bent ook nog altijd superactief in onderwijs- en letterenland. Mooi!!!
    Groetjes, Christ’l Beyers

  4. Raymond Noë, Onze Taal zegt:

    Hallo Janien,
    Vind nergens een mailadres dus dan maar even zo: ik heb een fotootje van Geert Joris nodig. Mag ik (een deel van) jouw portret van hem gebruiken?
    Groet, Raymond

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s