e-leren en hoe! slimmer met @wrubens #elearnto en @ernomijland #smiho

Nieuwe boeken van mijn webleermeesters-sinds-jaar-en-dag*: E-learning (Wilfred Rubens) en Smihopedia (Erno Mijland)

elearningWrub13Wilfred Rubens, Nederlands pionier van technology enhanced learning, publiceerde onlangs in nauwe samenwerking met Erno Mijland: E-learning. Trends en ontwikkelingen. Of wisselwerken op expertenniveau.

smihopedia13

Aan de slag met sociale media in het onderwijs! Hoe dat kan, leert Erno Mijland in zijn Smihopedia. Dat Wilfred Rubens dat (kritisch) kan beamen, hoeft niemand te verbazen.

Onlangs publiceerde Pedro De Bruyckere, Vlaams pionier van innovatief onderwijs, de perstekst van de VLOR (Vlaamse Onderwijsraad @Vlor1) over ICT en onderwijs. Ik citeer een stukje uit de paragraaf De leraar als professional:

Maar ICT integreren in de klas is niet voor alle leraren een vanzelfsprekendheid. De leraar moet dan ook een beroep kunnen doen op laagdrempelige ondersteuning en nascholing. Hier is voor de ICT-coördinator een belangrijke rol weggelegd: hij moet de leraar niet alleen technisch, maar ook inhoudelijk ondersteunen bij het integreren van ICT in de les. Ook de lerarenopleidingen moeten hun studenten vertrouwd maken met digitale leermiddelen.

In het advies van de VLOR over ICT-integratie in het leerplichtonderwijs van 30 mei 2013 mis ik een verwijzing naar het eigen leervermogen van de leraar, naar de beschikbaarheid en toegankelijkheid van zoveel expertise en kennisbronnen voor de opbouw van zijn PLE. Leren van leraren blijft in de beschrijving van de VLOR een binnenkamers, binnenschools proces. Of lees ik dat niet goed? Was ik ooit beginnen bloggen, oorspronkelijk experimenterend met mijn leerlingen, als ik van in dat prille begin geen tiental, twintigtal webleermeesters (internationaal) had gevonden?

*Voetnoot. Twee voorbeelden ter illustratie – heb me in deze ‘terugblik in mijn verleden’ (!) beperkt tot een enkele link voor elk uit talloze verwijzingen. In een happybirthdaypost (!) verscheen Wilfred Rubens in The Sausage Machine (Archive, de leerblog) op 23 juni 2007. Erno Mijland kwam met een eerdere publicatie in The Sausage Machine op 29 november 2008: De pittige kern van eigentijds onderwijs.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

