#begrijpendlezen in Vlaanderen | het nieuwe schooljaar hangt (verduisterend!?) in de zomerlucht | en de leraar hij/zij ploegde voort

Nog een beeld naast dat van het voortploegen: de leraar roeit met de riemen die hij heeft. Over het opgelegde, strak uitgetekende traject. Onder donkere wolken. Onder de maan. Langs het hoogriet. Langs het laagriet. En de leerling? Dapper vrolijk weer naar de school, toch. In een onderwijssysteem altijd opnieuw onder vuur. Zo draait de wereld. Hm de media. Kwijnend taalonderwijs. Kwijnende geesteswetenschappen. In de informatie- en communicatiemaatschappij dan nog wel. Met te weinig (vak)leraren, met of zonder ‘passend’ diploma. Met of zonder canon. Met of zonder leesstrategieën. Met of zonder ‘beschotten’ aso/tso/bso. Al dan niet evidence-based. Voor een elite of voor de massa. Leerlinggericht of leraargecentreerd. Kennis en/of vaardigheden. Competenties. Of. En. Of? En? Het schooljaar wordt weer nieuw. Hoedanook. Spannend. En dan durf ik ook te zeggen, kort door de bocht, er is ook leven en leren na de school: zalig de kinderen en jongeren die gebruik kunnen maken van het grote venster op de wereld, connected in woord en beeld en geluid, altijd op ontdekkingsreis: language unlimited! Een blind geloof? Een wonder.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.