Nieuw rapport over leesonderwijs in Vlaanderen op basis van PIRLS: de aanbevelingen

Again and again and again: leesbevordering. Al van bij mijn start als lerares Nederlands in het secundair hoorde ik dat alarmerende deuntje klinken: meer lezen! En hoeveel initiatieven werden er niet opgezet en projecten uitgevoerd. Manmanman. Elke onderwijs- en cultuurminister had er wel iets nieuws op gevonden. En de ‘stichtingen lezen’. En de educatieve uitgevers. En de onderzoekers met hun resultaten en aanbevelingen voor leesdossiers en leesportfolio’s. En de boekenzoekersites en lezenvoordelijsten. En leesjury’s met kinderen en jongeren. En de literaire jongerenprijs – in Vlaanderen enkele jaren geleden al afgevoerd, Nederland ging ‘alleen’ door… Boeken onder de aandacht brengen, literactua- en andere mappen aanleggen. Leerplannen talen vol voorschriften wat en hoe en waarom lezen, zakelijk en literair. Alles teveel om op te noemen. En nee, het houdt nooit op. En de tijden veranderen, ja.

Hoorde ik onlangs een lerares klassieke talen in de 3e graad verzuchten: hoe hard de strijd om leerlingen de klassieke teksten door de strot geduwd te krijgen. Ze willen niet meer lezen. Ze ‘weigeren’. Het lukt haar haast niet meer om in het voorgetekende gelid te blijven. En wie gaat haar opvolgen? Heeft de KdG-hogeschool de studie klassieke talen niet opgeheven? (Info niet gecheckt.) Wie wil nog leraar klassieke talen worden!? En wie nog leraar Nederlands!? En wie nog leraar tout court!?

Nee, ik ben mijn geloof in liever en meer en beter lezen op school niet verloren. Eén positief voorbeeld gegrepen uit mijn dagelijkse leven van oma (geldt voor basisschool): Nieuwsbegrip in de klas plus op tijd en stond een boekbespreking (naar traditioneel schema, ja, niet teveel poespas) plus het maken van papers (met presentatie) over allerhande thema’s in de loop van die jonge jaren. Plus het jeugdjournaal. Plus daarover praten met de juf/meester en de klas, kritisch bekijken en bespreken. Het nieuws bekijken, beluisteren, en erover lezen hoort er op natuurlijke wijze bij. Het kan niet vroeg genoeg beginnen. Het gaat om eenvoudige formules die ik jaar na jaar zie terugkomen, los van de leerboeken met weinig uitdaging, dicht bij tijd en wereld en dus altijd nieuw. Alles met weldoend effect. Ik kan die effectiviteit wel niet in grafieken tonen, ik mag ze haast dagelijks ervaren: winst aan taalkracht, aan kennis van en over de wereld, aan alertheid en nieuwsgierigheid, aan openheid en ‘mediawijsheid’, aan kritische zin, aan motivering. Waarom zouden we het ver(der) gaan zoeken? Back to basics. Zoiets.

X, Y of Einstein?

Na alle slechte berichten over het leesonderwijs, was het een zeer goed idee van prof. Bieke De Fraine en collega’s om de data van PIRLS verder te analyseren. Dit leidde tot een tweede rapport op basis van deze data.

Het hele rapport is de moeite, maar ik focus hier graag op de aanbevelingen. Ik wou een samenvatting geven, maar eerlijk? Elk woord lijkt te tellen, dus wordt dit een zeer lange longread over:

  • Tijd
  • Handboeken
  • Een zaak van iedereen
  • Technisch lezen en leesplezier: een pleidooi tegen polarisering
  • Leerlingvolgsysteem
  • Ambitieus onderwijs

View original post 2.697 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.