het Vak der Vakken in de verdrukking | minder taal voor meer mens en maatschappij? #Nederlands

De haren ten berge heb ik naar Lieven Boeve geluisterd, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen: MINDER Nederlands, MEER Mens en maatschappij! Godbetert. Niet te geloven.

Konden ‘wij van Nederlands’ niet beter mens en maatschappij (be)dienen dan welke andere leraar in welk ander vak ook. We hadden immers de luxe van de tijd met vier tot vijf lesuren in de week. Hoofdvak. Bloed, zweet en tranen zal het kosten, vertelde ik mijn leerlingen in het secundair / middelbaar. Lezen en schrijven. Het fundament voor alle andere vakken, placht ik hen te overtuigen. En te motiveren. Vak der vakken. Basis. Ook voor vreemde talen. Ook voor het heiligverklaarde vak wiskunde. Dat waren tijden. Toegegeven, in de modernetalenrichtingen.

Onlangs nog op de NDN-Lenteconferentie Update! in Antwerpen had ik het horen donderen in de lezing van prof. Kevin Absillis van de UAntwerpen:

De reputatie van het schoolvak Nederlands is rampzalig. Wie universitaire vervolgstudies aanvat voor de menswetenschappen zo ook voor Nederlands heet een ‘loser’ te zijn. Zo is het studentenaantal voor Nederlands aan de zes Nederlandse universiteiten van 2007 naar 2015 nagenoeg gehalveerd. Die neerwaartse tendens is ook in Vlaanderen in die jaren opmerkelijk.

En dan durf ik te denken dat de vermindering van het aantal lesuren uit barre noodzaak zou kunnen gebeuren: wegens een dreigend tekort aan academische leraren Nederlands.

Ja, Nederlands. Noem eens een vak met rijkere en bredere inhouden, uitdrukkings- en communicatievormen. Leven we niet in taal? Door steeds verfijnder te oefenen meer vat en grip krijgen op de wereld vanbinnen en buiten. De actualiteit volgen in tekst, beeld, geluid via schermen en ja ook nog veel papier. Met een open blik op mens en maatschappij. Een kritische houding aankweken. Hoogtes, dieptes, laagtes van je moedertaal leren kennen en ‘beheersen’. Taalinzicht verwerven. Tekststudie. Oude en nieuwe media. Tekst creëren, gesprekken voeren en analyseren. Literatuur leren. Goed leren luisteren. Spreken voor en in groepen. Leren discussiëren. Het is onbeschrijfelijk en onzegbaar veel wat dat vak met je doet. Niet te vangen in een momentopname van dit blogstukje. Taal onderwijzen en leren is in rijkdom en krachtige capaciteit niet te ‘vangen’ in minder lesuren. No way. Leraren Nederlands, kom op!

Over het belang van het vak Nederlands in wetenschappelijke context lees ik

prof. dr. Wouter Duyck van UGent in het opiniestuk dat ook in De Standaard verscheen en waarvan hier slechts een glimp in schermopname. Lees hem helemaal, de link naar zijn blog volgend:

MENS EN MAATSKAPPIJ

Hier de integrale tekst.

 

 

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op het Vak der Vakken in de verdrukking | minder taal voor meer mens en maatschappij? #Nederlands

  1. Mieke De Loof zegt:

    Uit het hart gegrepen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.