Studenten kunnen niet meer schrijven: van anekdotiek naar onderwijsjournalistiek

Ik hoorde de “alarmbel over desastreuze vaardigheden” op HLN. Bron: De Morgen. Niet gelezen. Een oud refrein. Hoelang ken ik dit liedje al vanbuiten!? Ach, de usual eindzomerse mediawolk die voorbijdrijft… Dan besteedde ik de gewonnen tijd toch liever aan iets ZINnigers en prettiger prikkelends met taal: de Turing-test op Deepflow. Robottaal of écht? Mijn score? 1! Of dat nu goed is of slecht, dat moest ik nog eens bestuderen.

Toegegeven, aanvankelijk had het wel gekriebeld bij het lezen van die vette krantenkop. Maar ik wilde er geen woorden meer aan vuilmaken. Was ik in 2007 met twee van mijn klassen Nederlands al niet in de pen geklommen (lees: een ‘edublog’ begonnen met een ‘missie’ – ja, we zagen het meteen wereldwijd groots – als levend bewijs van onze ‘vaardigheden’ in de derde graad secundair onderwijs). Met deze herblog van Kris Van den Branden, pleitbezorger van duurzaam onderwijs, sla ik het thema hier alsnog en toch alweer op. Het bloed kruipt waar …

DUURZAAM ONDERWIJS

In de krant De Morgen van donderdag 16 augustus stond een artikel met de welluidende titel: “Studenten kunnen niet meer schrijven”.  Aanleiding was een Twitter-bericht van een onderzoeker van de faculteit Economie van de KU Leuven.

Mijn eerste reactie was: het is weer zover. Tussen 15 augustus en begin september denkt half Vlaanderen aan het begin van het nieuwe schooljaar, en dan kan een beetje onderwijsjournalist er maar beter voor zorgen dat er elke morgen een artikel over onderwijs in de krant staat. Liefst artikels die prikkelen door lezers aan te spreken op hun buikgevoel. Een artikel over de tanende kwaliteit van het onderwijs, dat kan er altijd in. Als een journalist het slim speelt, levert dat zelfs twee artikels op: publiceer op dag 1 een smeuïg artikel dat op losse flodders en pittig Twitter-verkeer is gebaseerd, check of er enige respons op het artikel komt via sociale media…

View original post 437 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.