Zijn series de grote literaire werken van deze tijd? | bingekijken met Mark Cloostermans

Tv-series (Breaking Bad e.a.) vertellen immers verhalen over de wereld waarin we leven. En hoe!? Vergelijkbaar met de (meesterlijke) manier waarop romans een verhaal kunnen opbouwen rond een thema, met perspectief, personages, een plot, spanningsboog, ontwikkeling, diepgang, velerlei technieken, … om publiek te ‘verleiden’.

Mark Cloostermans ging erover in debat bij Hautekiet. Erg benieuwd naar hoe hij de precieze verhouding tussen literatuur en tv-fictie beschrijft in zijn boek Spoiler, Over televisieseries en wereldliteratuur (Van Oorschot, 2017), heb het radiodebat niet kunnen volgen.

Hier twee knipsels uit een leesfragment van Spoiler (de inleiding en de inhoudsopgave), zoals op de blog van auteur Mark Cloostermans.

Het hoofdstuk over Flashforward gaat over de spoiler, dat nieuwe fenomeen dat dit boek zijn titel gegeven heeft. De spoiler is de reden van het bestaan van dit boek. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik allerlei dingen ga verklappen. De doorbraak van de tv-serie heeft alles te maken met het feit dat tv begon te geloven in het verhaal. Een verhaal dat van a tot z verteld werd, met een interne logica en samenhang, en personages die een evolutie doormaakten. Wat tv tot midden jaren ’90 zo vreselijk maakte, was de formulematige aanpak. Elke aflevering begon weer bij nul, elke ontwikkeling werd aan het einde tenietgedaan. Denk maar aan FBI-agente Dana 

En kijk hier de inhoudsopgave van Spoiler:

Teaser
Scenario 12-D. De echo’s van 9/11 op tv (The Lone Gunmen)
De Utopia’s van Thomas More en Aaron Sorkin (The West Wing)
De onbeschrijflijke ervaring (House M.D.)
Nieuw bloed voor de seriemoordenaar (Dexter)
Het zuiverend vuur van het nihilisme (Heroes)
Was het elke dag maar maandag (Mad Men)
De verhaaltjes die we onszelf vertellen (In Treatment)
Wat voor man verkoopt zijn ziel? (Breaking Bad)
Diep de blauwe bossen in (Flashforward)
Bloed, bloot en de netelige kwestie van vrijheid (Spartacus)
De zetel van de macht (Game of Thrones)
Een trip naar Carcosa (True Detective)
Het leven onder Hitler in de jaren ’60 (The Man in the High Castle)
Dwalende robots, dolende ridder (Westworld)
De geesten van Shirley Jackson en de lichamen van David Lynch (Twin Peaks)
Bonus feature: De gamba zonder handen
Aftiteling
Dankwoord

Een herdefiniëring van wat we traditioneel ‘literatuur’ noemen, zou vooral ook voor literatuuronderwijs en leesbevordering een grote verrijking en verfrissing betekenen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s