concrete eindtermen en daarbovenop centrale examens | over wat een leraar (nog) moet kennen en kunnen – @carogennez @radio1be

Heb ik het wel goed gehoord!? Als onderwijs van Caroline Gennez (sp.a) afhangt, gaan we in directe lijn naar een verdere uitholling van het beroep van leraar. Ja, er waren de words, words, words, as usual bij het begin van het schooljaar: de sloganeske taal over de expertise van de leraar, zijn creativiteit, zijn autonomie. Paradoxale praat. Want die leraar moet vooral goed weten wat de overheid van hem verwacht, daarom moeten de eindtermen (ET) zo duidelijk en concreet mogelijk geformuleerd worden. En er moeten ook centrale examens komen. Kan de greep op de leraar nog strakker? Hallo, is er (nog) een leraar in de zaal!?

Over de kloof. Dat kinderen op school worden afgerekend op hun sociaaleconomische achtergrond. Daartegen wil Caroline Gennez een dam opwerpen … u raadt het, met de eindtermen. Die best ook concreet voorgekauwd zijn. Want hoe zou die arme leraar die anders moeten interpreteren begrijpen uitvoeren? ET + CE = kwaliteit + vernieuwing. Waar CE staat voor centrale examens. Gennez verwijst naar Dirk Van Damme die al langer voor CE pleit. Want boven alles moet de kwaliteit gegarandeerd.

Tenslotte kwam ook nog het elkaar bloemetjes toegooien: een hoera voor het nieuwe vak burgerschapsvorming in het GO. Wat is een samenleving? Wat is democratie? Dat leer je in dit vak, hoorde ik gister een lerares van een van de pilootscholen uitleggen op Radio 1 be. Neen, ze had daar geen speciale opleiding voor. Ze had zich voor dit vak aangeboden.  Burgerschapsvorming, klinkt goed. Ja. Lang geleden zat het al ingebakken in de cultuur van mijn school, en doordacht en creatief en in samenwerking (al zeg ik het zelf) in vooral ‘menswetenschappelijke’ vakken taal en literatuur en geschiedenis en aardrijkskunde en godsdienst en gezondheids- en welzijnswetenschappen en in vakoverschrijdend projectwerk met wiskunde en wetenschappen, en internationale uitwisselingsprojecten. Ik noem maar wat. Het was in de tijd toen ET nog niet sluitend geconcretiseerd waren en geen centrale examens de leraar monddood en vleugellam maakten.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op concrete eindtermen en daarbovenop centrale examens | over wat een leraar (nog) moet kennen en kunnen – @carogennez @radio1be

  1. annaberg zegt:

    Ze zijn er een potje van aan het maken! Pff.

  2. Blauwkruikje zegt:

    Ach, Janien … ons zwoegen op de weinig inspirerende ET’s van weleer in de leerplancommissie om ze te vertalen naar een spirituele, innovatieve en duurzame emancipatorische onderwijscontext met oog voor elk kind, maakt van dit oppervlakkige mediadebat een waar lachertje. En inderdaad de Burgerschapsvorming zat via de VOET’jes mooi geïntegreerd in alle vakken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.