van jonge bollebozen via een naturelle krullenbol

Ze heten Wouter Rogiest en Kurt Van Hautegem, de ontwerpers van de wachtlijntheorie.

Wouter Rogiest leerde ik lang geleden kennen als bloggende en dichtende wetenschapper. Van in de periode dat hij nog niet gedoctoreerd had en nog geen professor was aan de UGent. Een aantrekkelijke combinatie voor mij als lezer, dichter en wetenschapper, getuige de intropost van deze blog hier om nog één voorbeeld te noemen. Leo Vroman met een exclusieve nieuwjaarswens 2011, zijn gedicht Varen.

Wachtlijntheorie vond ik vanmorgen in mn nieuwsbox. Dat moest over Wouter Rogiest gaan … En ja.  Over die ontdekking had ik al veel eerder gelezen. Op Scilogs. Toch. Nooit meer file aan het damestoilet. En sussus, naast wiskundige berekeningen heeft hij het ook over genderneutrale festivaltoiletten. Schiet me net te binnen dat ik nog eerder een wiskundig model van hem gezien heb over de plaatsing van terrastafeltjes, hoe je de beschikbare ruimte maximaal kunt benutten.

Dirk Draulans dan! De Vlaamse mediabioloog, de beroemde bolleboos-krullenbol. [Zit ook zijn succes in zijn haar? We zouden het Herman Brusselmans en psychiater Dirk De Wachter ook kunnen vragen, ni.] Via zijn journalistieke werk voor Knack komen de wachtlijntheoretici van de UGent immers in het mainstreamnieuws. Treft dat ik net nu met zijn natuurdagboek op schoot In de Putten zit (Polis, 2016, 519 p.). In mijn vorige leven van cultuureducator van jongeren heb ik hem nog ontmoet in een leesbevorderingsproject op Antwerpen-Luchtbal. En blijf ik hem ook niet hartelijk dankbaar dat hij weer even geleden het wetenschappelijke werk van mijn kinderen onder de brede aandacht heeft gebracht!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

