Interessant en enthousiasmerend

Volkomen gelijk, ook ik ben pro tv die “interessant en enthousiasmerend” is! Maar wat het #grootdictee betreft toch nog even dit.

Jarenlang heb ik met mijn klassen Nederlands het dicteespel meegespeeld. Of beter fragmenten ervan. Een te gekke uitdaging. Een aanleiding om aan taalbeschouwing te doen n.a.v. de mediatisering van spelling. We leerden over taalvoorschriften, de Taalunie, spelling en woordenschat, het effect van BV’s en BN’s die meededen, grote presentatoren als Martine Tanghe en Philip Freriks en de verschillen in uitspraak van het Standaardnederlands, de auteurs die het dictee ‘ineenstaken’, … enz. We zagen het ook als een vorm van cultuurparticipatie.

Op de Vlaamse radio hoorde ik stemmen opgaan om een vorm van Groot Dictee te blijven voortzetten. Zoiets.

Terug naar de klas vroeger. Ook wat de literatuurles betreft, speelden we in op de mediatisering (auteurs en hun boeken en … in de media, het literaire veld/bedrijf/de lireraire wereld), en zetten waar mogelijk in op actieve deelname aan literaire events. Zoals jaarlijks aan De Inktaap, de literaire jongerenprijs (middelbare scholieren) voor Nederland en Vlaanderen. Die o jammerte in Vlaanderen met uitsterven bedreigd zou zijn. In Nederland zou hij blijven voortslingeren van school tot school. De omgekeerde beweging van het Dictee: Nederland wil ervanaf, Vlaanderen (nog) niet (?)

Mainzer Beobachter

Ik had het gisteren over de teloorgang van het Groot Dictee, een TV-programma waar ik nooit blij mee ben geweest. De makers maakten de fout die ook de directie van het Valkhofmuseum maakte: op zoek naar aandacht kozen ze ervoor vooroordelen te bevestigen. De een deed het door taal te reduceren tot spelling, de ander door het herhalen van een expositie over gladiatoren. Het rariteitenkabinet is altijd handig om op de korte termijn exposure te krijgen maar het roept tegelijk twijfel op over het belang van je onderwerp. Taal is meer dan spelling en de Oudheid heeft belangrijker zaken te bieden dan wreed geweld.

Een goed programma stelt volgens mij twee andere dingen centraal. Eén daarvan is dat het toont dat iets interessant is. Als je het hebt over taal, kun je bijvoorbeeld een puzzel centraal stellen: waarom is bijvoorbeeld “was ik nog maar zeventien” een aparte taaluiting? Andere manier: gebruik…

View original post 336 woorden meer

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s