De leraar is briljant, de lerares bazig!

Gerelateerd. Over gender gesproken. Professor Kirschners artikel leidt me even down memory lane. Zo’n halve eeuw terug, ik volgde de ‘aggregatie voor het hoger secundair onderwijs’, zeg de lerarenopleiding bovenop mijn studie Germaanse filologie aan de KU Leuven. Met alle respect voor mijn professoren van toen he: voor het handvolletje stagelessen in de scholen kozen onze (mannelijke) stagemeesters voor ons vrouwelijke studenten jongensscholen … omdat we daar zonder problemen, d.i. met open armen (en koffie en koek) ontvangen werden! Dat was voor de grote feminiseringsgolf in het onderwijs. Even later kwam co-educatie: de scheiding tussen jongens- en meisjesscholen was passé. Maar ik heb nooit anders geweten dan dat mannelijke leraren op school warm omarmd werden, ze waren zo’n ‘zeldzame’ soort geworden, met uitsterven bedreigd. Vandaag hoor ik mijn kleinkinderen al eens hoera roepen (toegegeven, ik met hen) als ze eindelijk ook eens een meester in de klas krijgen! En nu ik toch bezig ben… Of man of vrouw of x: wat ze, mijn kleinkinderen op de basisschool, vooral ook bijzonder appreciëren, is een open kijk op de wereld vandaag (actualiteit in de klas kritisch bespreken), relativeringsvermogen, warme aandacht, creativiteit én vooral ook humor.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Veel scholen betrekken leerlingen bij de evaluatie van hun leraren. Maar is dat eigenlijk zo verstandig? In het decembernummer van Didactief schreef ik deze column over het gebruik van beoordelingen door studenten voor docent- en schoolbeleid.

Bij zowel de selectie als de beoordelingen van leraren spelen subjectieve oordelen een steeds grotere rol. Maar kan dat zomaar? Hoe betrouwbaar zijn die beoordelingen door collega’s of leerlingen? Onlangs verscheen hierover een mooie metastudie.

Helaas ben ik – en samen met mij een reeks onderzoekingen – niet zo positief over hoe betrouwbaar beoordelingen van leraren door leerlingen zijn. Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) schrijft bijvoorbeeld: ’Een belangrijke plek voor leerlingenparticipatie is de aanstelling en de boordeling van docenten. Leerlingen zouden een belangrijke rol moeten krijgen in het aanstellen en beoordelen van docenten. Scholen kunnen een goed beeld krijgen van het functioneren van docenten door leerlingen jaarlijks een enquête over hun docenten in…

View original post 510 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op De leraar is briljant, de lerares bazig!

  1. annaberg zegt:

    Blij dat ze me nooit ‘bazig’ genoemd hebben. ‘Mama’ wel soms. 🙂

Geef een reactie

