een beeld van #onderwijsvernieuwing

trends2016surfvia-inekeverheul

Illustratie uit het Trendrapport 2016: hoe technologische trends onderwijs op maat mogelijk maken van SURF, 6 november 2016. Een inkijk in het rapport dat 13 trends beschrijft:

Een beeld van onderwijsvernieuwing

De technologische trends vormen bij elkaar een beeld van onderwijsvernieuwing waarin drie rode draden naar voren komen:

  • Didactische verrijking. Dit zijn technologieën die het onderwijs interessanter, beter en motiverender maken.
  • Het organiseren van flexibiliteit: onderwijs waarbij grenzen vervagen, tussen onderwijsvormen, tussen opleidingen en instellingen.
  • Technologieën die zorgen voor meer adaptief onderwijs dat zich aanpast aan de lerende.

Zo ontstaat uit de opstelsom van trends een doorkijk naar onderwijs zoals het in de toekomst zou kunnen zijn.

Mooimooi! Hoopvol! Een rapport dat dromen doet. Expert in technology enhanced learning Wilfred Rubens die ik straks al tien jaar volg, was redacteur en co-auteur van het rapport dat hij bij verschijnen (al tien dagen geleden) op zijn blog aankondigde. Dit keer had ik het nieuws over het rapport via LinkedIn van Ineke Verheul, expert in serious gaming en virtuality (zie ook The Sausage Machine van 13 augustus 2009). Haar intern onderzoeksrapport ligt aan de basis van het hoofdstuk over games in het onderwijs.

Over dromen gesproken. Onder ons gezegd en gezwegen, ik heb de technologische ‘pijler’ wel gemist in de openklasbezoeken in de basisschool van mijn kleinkinderen, ergens in Vlaanderen. ‘Pijler’ is overdreven, een al te groot woord. En toegegeven, ik ben al te ongeduldig maar dat heeft met de leeftijd te maken en de traagheid van het gevestigde onderwijssysteem én de infrastructurele achterstand in scholenland.

Chapeau he voor wat de leraren realiseren!! De meerderheid van de kinderen in het eerste

20161116_085320

leerjaar / groep 3 kunnen al goed lezen, en rekenen, en (prettig) en met een prille  verantwoordelijkheid leren. Of dat niet levensbelangrijk is, of daar niet alles mee begint: de basis leggen, het fundament, de stevige sokkel, breed en sterk genoeg voor het bouwen van de toren, wonderbaarlijk en hartverwarmend goed gedaan van leraren en leerlingen! Daar niet van, ik doelde eerder op een kleine, een minidemonstratie van technologische mogelijkheid,  ICT, die enkele minuten die als bij wonder, bij toverslag een opening maken naar die uiterst boeiende wereldweidsheid, of neem muziek direct uit de sferen met dans en zang naar de klas gebracht. Beetje zoals ik onlangs mocht meemaken nadat ik in een enthousiaste groep 4 / tweede leerjaar ergens in Nederland in het kader van de Kinderboekenweek door de leerlingen geïnterviewd werd over school vroeger: het hartverwarmende halfuurtje werd door de kinderen blij zingend & dansend afgesloten met een filmpje op het digibord – meer moet dat niet zijn toch, een technologische kers op de taart. Dromen mag, niet? Alles begint bij zo’n technologische ‘touch’, een klik. Toch. Meer moet dat niet zijn om te beginnen.

Ik wil mijn woorden wikken en wegen, en geenszins scholen of leraren tegenover elkaar afwegen. Elke school, elk onderwijssysteem, heeft zijn sterktes en zwaktes, en de ideale school is een fata morgana.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s