Carl De Strycker weegt de gratis Dimitri Verhulst: minder Louis Paul Boon? meer Marnix Peeters?

Spoo Pee Doo, de nieuwe gratisroman van Dimitri Verhulst – sinds Godverdomse dagen in augustus 2008 ook al in The Sausage Machine verscheen, werd hier in oktober 2016 opgemerkt. Vandaag las ik de recensie van Carl De Strycker, leading Flemish and European literary critic op deReactor.org: op welke manieren kan het boek de lezer(es) aanspreken? Wat weegt door: een mokerslag? Vermaak? Tja, hoe(veel) leest de wereld over de wereld vandaag in een roman van Verhulst? Wat is het gewicht van de literaire kritiek (nog)?

!

Mij interesseert alleszins ook de promostunt van de uitgever. Zoals beschreven door De Strycker – waarbij ik me de vraag stel wat het effect van die gratisstunt op het aantal gelezen Spoo Pee Doo’s is. Ja, ik heb nood aan cijfers, data, evidence. Mag het, beste schrijver, beste uitgever, beste criticus, beste lezer(es)?

digitale versie van het boek is gratis beschikbaar en het wordt in vier talen tegelijk op de markt gebracht. Kwestie van de uitspraak op de flap waar te maken:

Dimitri Verhulst behoort inmiddels tot de grote Europese schrijvers. […] zijn werk wordt verfilmd en voor toneel bewerkt en verschijnt in 25 landen.

Die werkwijze doet een beetje denken aan de manier waarop Verhulsts Godverdomse dagen op een godverdomse bol (2008) op de markt werd gebracht: als extraatje bij de aankoop van een nummer van het tijdschrift Humo. Dat leidde toen tot boze reacties van de boekhandel, die zich verstoken zag van een verkoopsucces, en ook nu ging de discussie eerder over de promotiestunt dan over het boek, terwijl de roman naar eigen zeggen voortkomt uit de urgentie die de schrijver voelt om zijn lezers erop te wijzen dat de wereld naar de kloten gaat. [Ik beklemtoon in grasgroen.]

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Carl De Strycker weegt de gratis Dimitri Verhulst: minder Louis Paul Boon? meer Marnix Peeters?

  1. annaberg zegt:

    Zelfs een gratis boek van Verhulst trekt me niet over de streep.

  2. Blauwkruikje zegt:

    Nog nooit iets van Verhulst gelezen, slechts de film ‘De helaasheid der dingen’ gezien en dan nog op tv. ‘k Ben dus niet naar de boekhandel of de bioscoop gesneld. Dat lezen zal er toch eens moeten van komen wil ik me een persoonlijk oordeel kunnen vormen.

Geef een reactie

