Eindtoets als ‘second opinion’ is al meer dan goed is voor een kind

Deze week hoorde ik pedagoog en onderwijsexpert Pedro De Bruyckere n.a.v. de sterke toename van betalende bijlessen in het Vlaamse onderwijs (basis en secundair/voortgezet) nog uithalen naar het ‘gesloten’ Nederlandse systeem dat er met de hakbijl tegenaan gaat – verwijzend naar de citotoetsen. En waar de laatste jaren de bijlessen ontploft zijn naar 150 miljoen euro. Of was het 130 miljoen, opgehoest door de ouders. Lees: die het kunnen betalen. Wie wil er zijn kind niet alle kansen geven als onderwijs dat niet doet?

Ik heb nooit begrepen hoe dat open en vooruitstrevende Nederland zo’n verstikkend en beperkend onderwijssysteem blijft huldigen sinds ik de discussies over de eindtoetsen voor Nederlands ben beginnen volgen. Onderwijzen, dat is niet het wonder wijzen, niet het creatieve en inspirerende en motiverende in de leraar aanspreken: hij / zij moet vooral en voornamelijk teachen to the test. En wat test die test!? Ben ik even gelukkig met het open en flexibele Vlaamse onderwijs. Kansenongelijkheid. Het bestaat overal, dat weet ik wel, en hoe help je het de wereld uit. Niet met centrale examens die jongeren naar een vooraf bepaalde toekomst willen sluizen, durf ik te denken. En ook niet met een wildgroei van betalende bijlessen die openbaar onderwijs uithollen. Dat laatste geldt evenzeer voor Vlaanderen.

 

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

‘Eindtoets nog steeds genegeerd’, kopte de Telegraaf. ‘Deel scholen slaat advies eindtoets in de wind’, kopte het AD. En staatssecretaris Sander Dekker die belooft de Inspectie op de scholen af te sturen die zich niet laten overtuigen door de uitkomsten van de eindtoets. Wat is hier aan de hand en hoe terecht is de verwijtende ondertoon?

Sinds twee jaar is de afname van de eindtoets voor de leerlingen in groep 8 verplaatst naar later in het schooljaar. De school zelf is leidend als het gaat om het schooladvies. Mocht de toets alsnog aantonen dat een kind meer zou kunnen dan de school adviseerde, dan moet de school het advies heroverwegen. De eindtoets is een ‘second opinion’ geworden. En meer dan terecht. De toets is een momentopname en gaat alleen over rekenen en taal (en dan vooral lezen en spelling). En gelukkig gebeurt er in het onderwijs meer en zijn ook…

View original post 389 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s