nooit liep teksten leren schrijven zo lekker #Tekster #basisonderwijs

Nieuws via persbericht op Neerlandistiek.nl: Utrechtse promovendi [Monica Koster en Renske Bouwer] ontwikkelen succesvolle lesmethode voor schrijfvaardigheid:

Al na 4 maanden onderwijs met Tekster gaan leerlingen maar liefst 1,5 leerjaar vooruit. Dat blijkt uit het onderzoek dat Bouwer en Koster de afgelopen vier jaar uitvoerden met 144 leerkrachten en bijna 3000 leerlingen, en dat ze op 2 september verdedigen in een dubbelpromotie bij de faculteit Geesteswetenschappen.

Om goed te kunnen functioneren in de maatschappij is het cruciaal dat kinderen al op jonge leeftijd leren om zich schriftelijk duidelijk uit te drukken. Toch richt het taalonderwijs op de basisschool zich voornamelijk op lezen, woordenschat en spelling, en minder op schrijven. Docenten zijn vaak ook minder goed toegerust om schrijfonderwijs te geven. Bouwer en Koster willen hier met Tekster verandering in brengen. De methode omvat functionele en motiverende schrijflessen, instrumenten voor het toetsen en beoordelen en scholing voor docenten. Dit blijkt goed aan te slaan in de praktijk: zowel leerlingen als docenten vinden het plezierig om met Tekster te werken.

Zie ook Tekster.nl en @teksterNL.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op nooit liep teksten leren schrijven zo lekker #Tekster #basisonderwijs

  1. annaberg zegt:

    Veel schrijven helpt. Ik deed verschillende jaren email projecten in het Engels met Ecuador. Elke week werd er over en weer gemaild rond afgesproken onderwerpen. Sommige leerlingen maakten spectaculaire vooruitgang en vonden het nog leuk ook.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.