opdenkend en aanregelend het schooljaar oppakkend en insturend | het jeukend voorzetsel | het nieuwe literatuuronderwijs

Citaat

het snotje bovenop de vuilnisbelt der jeukwoorden is toch wel ‘waarde creëren’. Allereerst dat ‘creëren’. Pure interessantdoenerij voor ‘iets doen’ of ‘iets maken’, hou daar eens mee op. Maar dan ook nog ‘waarde’. Lieve mensen, álles heeft waarde. Als je een drol draait heb je nog waarde gecreëerd. In de economie bestaat zelfs negatieve waarde. Dus iedereen die vanaf nu nog ‘waarde creëren’ zegt, die mag toerisme gaan aanjagen in Emmeloord.

Het mooiste zou zijn, schreef iemand op Twitter, als er boetes werden uitgedeeld voor iedereen die jeukwoorden gebruikt. Maar daar hoeven we niet op te wachten.

We gaan gewoon keihard terugslaan, met onze éigen jeukwoorden. Plak een willekeurig voorzetsel voor of achter een werkwoord en je kan los. Zeg bijvoorbeeld „ik kan niet naar de uitrol want ik ben even iets aan het opdenken”. Of „als jullie dat oppakken, ga ik insturen en aanregelen”. Ook mooi: „Als jullie dat ontzorgen, ga ik even tussenlezen, inboren en uitparkeren.”

Als iedereen doorkakelt, moet je opschalen.

Bron: Japke-d. Bouma nrc.nl.

Ha de over-vloed aan voor-zetsels! Waarom niet met jeukwoorden de les Nederlands 2016-2017 uitrollen? Met grammatica nog wel. Terug van weggeweest #taalonderwijs. Het zomert. Ik zeg zomaar iets. Het begint te kriebelen gewoon. Het wordt. 1 september. In de zachte zomeravond – #terrasjesweer verlekkert de weervrouw/man – klampt het herfstvocht me al aan. En in de zoeklijst van deze doordoezelende blog kan ik niet meer naast het gegoogel kijken. Wegkijken.

#hittegolf Welke zoekopdrachten leiden hierheen? En leiden mijn gedachten naar school? Ingebakken. Vlaamse schrijvers 2015 2016. Spit – Het smelt – en #ZG16 Griet Op de Beeck zijn hot toch. Deze twee oer-Vlaamse auteurs zou ik tussenlezen met de Nederlandse Lezeres des Vaderlands. Waarom niet ook: met de wiskunde van de mediatisering de literatuurles 2016-2017 aanjagen en insturen. Inboren. Waarom niet: de mediatisering als oud recept ter ontzorging van literatuurleraar/docent. Met oud naar nieuw? Naar een Nieuw Elan in Literatuuronderwijs? Razend benieuwd naar de opkomende discussie!

lezdesvadjuli16
Afbeelding ontleend aan de LezdesVaderlands.

#genderdiversiteit Keren we tenslotte ff terug naar nrc.nl met A. F. Th. van der Heijden (zie krullenbol op de middelste kegel boven) zoals de beroemde bebaarde taalkundige Marc van Oostendorp hem van de zomer lustig docerend en illustrerend leest. #literatuuronderwijs #elan Vers gesneden brood voor die leraar die eeuwig op zoek is naar kant-en-klare bereidingen. Lekkerrrr. Wegens dikwijls zelf geen lezer of schrijver. Een leraar/docent is ook maar een mens.

Komt goed. Komt goed. Er wordt opgedacht. Het Schoolvak Nederlands / De Dag van het Literatuuronderwijs.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op opdenkend en aanregelend het schooljaar oppakkend en insturend | het jeukend voorzetsel | het nieuwe literatuuronderwijs

  1. annaberg zegt:

    LOL. Als ik nu nog les gaf, wist ik onmiddellijk waarmee te beginnen. Lang leve de jeukwoorden. 😂

Geef een reactie

