en de Beste Leraar Nederlands van 2016 is

Maaike van Herwaarden! Dat las ik even geleden in een tweet @onzetaal. Ondertussen heb ik de gelauwerde lerares / leraar / docente / docent Nederlands viraal zien gaan. En vandaag lees ik over haar als alumna Nederlandse Taal en Cultuur van de RU Nijmegen.

Ze ‘struikeld’ niet over een foutje, neen, bracht NOS.nl het blije nieuws. Haar visie op het vak Nederlands in het Thomas a Kempis College in Arnhem wordt daarmee direct helder: ze heeft geen behoefte om Nederland de les te lezen. In haar klassen draait het evenveel om communicatie als om spelling. Als om kritisch denken zeg argumenteren.

Maaike van Herwaarden in enkele quotes die ik uit het NOS-nieuws haal:

De en het zijn heel belangrijk, maar wel ondergeschikt aan de boodschap.

Taal op social media of straattaal vind ik een verrijking.

Ik regel een ruimte en een programma waarmee ze kunnen werken. Verder doen de leerlingen alles zelf.

Het laatste citaat gaat over de schoolkrant die ze twee jaar geleden opzette. Klinkt me allemaal als muziek …

Vorig jaar blogde ik over Arnoud Kuijpers, winnaar uit Nederland, our man op YouTube. En het jaar voordien over Martijn Koek uit Nederland: Beste Leraar Nederlands van 2014 met vernieuwend literatuuronderwijs. Hey, waar blijft gij, hardwerkend Vlaanderen!? Gij kunt het licht toch niet onder de korenmaat blijven zetten?! Grid!

– Beluister winnaar Maaike van Herwaarden en de genomineerden Pauline Koster en Petra Roël via Onze Taal.

– Gerelateerd – over spelling. Door Marc van Oostendorp: Ga toch weg met je correcte spelling. Nog meer muziek … dus. Hedendaagse beeldende kunst van de grote taalkundige bovenop. Wonderful prettige neerlandistiek!🙂

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

