René Felix Lissens (1912 – 2016) | De Vlaamse letterkunde van 1780 tot heden | en La vida es sueño

20160418_092114Een zoekopdracht naar deze blog leidt me naar het overlijdensbericht van mijn oud-professor literatuurgeschiedenis aan de UFSIA, beginjaren van de Universiteit Antwerpen.

Em. prof. dr. René Felix Lissens werd 104! Hoevelen van zijn studenten ooit heeft hij niet overleefd. Zo-even heb ik at random zijn boek nog eens opengeslagen, een koesterboek #ikbeken, dat we zowat van links naar rechts en van boven naar onder uit het hoofd moesten kennen: De Vlaamse letterkunde van 1780 tot heden, Vierde herziene druk met 40 illustraties, Elsevier, Brussel / Amsterdam, 1967, 351 pagina’s. Encyclopedische kennis op uiterst secure en zacht-minzame manier gedoceerd.

20160418_082940

 

Ja, hij was een ‘stille’ wandelende encyclopedie, en met deze bepaling wil ik hem geenszins tekort doen. Gepassioneerd. Zo leeft hij in mijn herinnering. Ook zijn cursus Geschiedenis van de wereldliteratuur was een taaie examenbrok: over eeuwen en continenten en talen de stroom van data, namen, titels, stromingen, genres precies kunnen reproduceren, dat was op zijn zachtst gezegd straffe kost, breintraining van de bovenste plank. Ik kreeg Spanje, 17e eeuw als opdracht: in mijn brein gegrift, dat mondelinge examen. Aha ja, Calderón de la Barca, La vida es sueñõ. Het leven een droom. Onvergetelijk. Tot heden.

Meer over R. F. Lissens @ The Sausage Machine:

Jean Weisgerber (1924 – 2013) – pionier op het gebied van het modernisme en de avant-garde.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op René Felix Lissens (1912 – 2016) | De Vlaamse letterkunde van 1780 tot heden | en La vida es sueño

  1. Frans De Smedt zegt:

    Ook ik ben gegrepen door het overlijden van prof. R.F. Lissens. Hij was voor mij, als Germanist en toekomstig leraar Nederlands, jarenlang zowat de voedingsbron voor mijn literaire verkenningen. Hoe dikwijls heb ik niet zijn ‘De Vlaamse letterkunde van 1780 tot heden’ ter hand genomen, hoe vaak heb ik zijn ‘Geschiedenis van de Europese letterkunde’ niet geraadpleegd, altijd in het besef hoe ik bevoorrecht ben geweest dat zo’n eminent man ons Germanisten in de pas opgerichte faculteit 1966-1967 doceerde; een onderlegde prof. die met zachte stem zijn Germanisten wist te betoveren.
    Het gaat je goed, gewaardeerde en favoriegte prof.Frans De Smedt

    • janien zegt:

      Mooie hommage, Frans De Smedt! Ik voel met je mee.

      Bedankt ook – ik stel meteen even bij: waar ik over professor Lissens’ college Geschiedenis van de wereldliteratuur schreef, moet ik corrigeren naar Geschiedenis van de Europese letterkunde.

Geef een reactie

