boyband

2016-03-29

Super, dit open en eindeloze literaire tijdschrift voor alle leeftijden. Tegen paasgele achtergrond verheug ik me over het gedicht boyband van Wout Waanders, opgenomen in het tweede nummer van het e-magazine Pretpark Poëzie via/van Ted van Lieshout. Super.

Ik hoorde mijn kleinzoon vorige week mijn sjaalkraag eindeloze sjaal noemen, vandaar de keuze voor eindeloos tijdschrift, klopt toch – ook super dank ik mijn kleinkinderen! Zo werkt taal, ja, in eindeloze verandering, zoals het woord luchthaven in het gedicht uit het magazine dat Pretpark heet, nooit meer helemaal dezelfde betekenis heeft als voor 22 maart 2016. Ook dat is leren leven in taal, denkend aan een boek van Frans Daems ergens diep in mijn boekenkast, moedertaaldidaktiek. Naar vandaag vertaald heet dat bewuste geletterdheid*. Ja, ik verwijs naar het Nederlandse Manifest Nederlands op school.

De wereld blijft doordraaien, ja. En de poëzie krijgt met het 24/7 voor iedereen toegankelijke Pretpark Poëzie 2 alweer lentefris leven ingeblazen, een eeuwig gevecht, een spel, een taak van dichters en dromers en volgers. Forever following. … En ergens diep in mijn hersenen (zo spreekt mijn kleinste kleinzoon – hoe weet je dat, E.? – van wie weet je dat? – in mijn hersenen, oma) hoop ik dat ook alle scholen Pretpark Poëzie leren kennen. Alle scholen in Vlaanderen, België en Nederland, Europa en heel de wereld.

*Update – zie aanvullend ook Bewust taalvaardig, concepttekst van de NDN-Lenteconferentie 2016 in Antwerpen met Frans Daems en Kris Van den Branden.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

