I.M. Johan Cruijff

Speciaal voor O., D., E., L., mijn kleinkinderen: de kunst van dichten én voetballen. United. Wij. Forever. Toen ik het overlijden van het Nederlandse voetbalicoon vernam, vlogen mijn gedachten direct naar “Cruijff” van de Vlaamse dichter Herman de Coninck (+ 1997). Wacht ff, kzoek hem op. Via Laurens Jz. Coster ontdekte ik op deze Goede Vrijdag (!) het Cruijff-gedicht van FF Negmeijer:

FF Negmeijer

JC meldt zich bij Petrus 

Ja, kijk, zo’n poort daar ken je dan niet door
En daarom staan de mensen op een kluit
Wie buiten staat die kan er dan niet uit
Want wie erachter staat die staat ervoor

Dus eigenlijk moet je je lijn verplaatsen
Zodat je altijd om die poort gaat lopen
Als je niet lopen kan moet je gaan kaatsen
Daarna ligt heel het speelveld voor je open

Ik zou hier dus het speelveld breder maken
Want dan verlies je niet als je gaat winnen
Ik praat wel met je Baas over die taken
Als je opzij gaat ken ik dus naar binnen

Ik hoef geen harp, ik wil alleen een bal
En vleugels had ik bij mijn leven al

View original post

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op I.M. Johan Cruijff

  1. Pingback: Cruijff – in een gedicht, een speelveld / van Herman de Coninck | The Sausage Machine

Geef een reactie

