f***ing episch

F***ing episch, het palmzondagochtendminicollege van Marc van Oostendorp over jongerentaal – om het met een tussenwerpsel van Enzo Knol in het filmpje te zeggen, de beroemdste vlogger van Nederland. Vanaf nu wil ik toch wel sterker de oren spitsen als mijn kleindochtertje van 5 oh my god uitroept. Zoals ik het observeer, zegt ze oh my god, in mooi Engels – met theatrale nadruk – en nooit oh my got. Het Nederlandse oh mijn god heb ik haar nog nooit horen gebruiken, mijn kleinzonen op de basisschool trouwens ook niet.

Het valt me telkens opnieuw op hoeveel Engels de kleinkinderen (leeftijden variëren tussen 5 en 11) mengen met hun Nederlands. En ja, het onderscheid tussen beide talen is hen heel duidelijk  Voortdurend spitsen ze de oren om de correcte uitspraak van mijn Engels te bewaken. Om niet van mijn Nederlands te spreken dat ook regelmatig onder vuur komt. Hoe heerlijk eerlijk die vier bewuste taalgebruikers aan mijn zijde!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

