alles over Stijn Streuvels in 960 pagina’s (Lannoo, 2016) | levenswerk van Toon Breës | meer dan 20 jaar onderzoek

Verwacht! Het levenswerk van Toon Breës: Stijn Streuvels, Een kritische en biografische synthese. Van zijn geboorte tot vandaag, Jaarboek XXI van het Stijn Streuvelsgenootschap 2015, Lannoo, 2016, 960 pagina’s. (Verschijningsdatum 19 april 2016.)

De uitgever over het boek:

Toon Breës onderzoekt kritisch de receptie van Streuvels’ werk, van diens debuut in 1899 tot vandaag

Nieuw is de aandacht voor de erotiek in zijn werk en voor de artistieke authenticiteit van zijn beeldende taal

Een diepgaand en verrassend nieuw inzicht in Streuvels’ levensbeschouwing op basis van 20 jaar onderzoek

Wow! Hulde! Sinds jaar en dag herinner ik me Toon Breës (Germaanse filologie, KU Leuven) als Streuvelsonderzoeker. Zijn fascinatie voor de West-Vlaamse auteur heeft hij nooit onder stoelen of banken gestoken. In het middelbaar was hij mijn leraar Duits, en we noemden hem in één adem met Streuvels die met Leven en dood in den ast (taaie!) verplichte lectuur was bij Fons Van Deun (geschiedenis, UGent), mijn flamboyante leraar Nederlands (en meer vakken). Jaren later kreeg mijn eerstgeborene op college Nederlands en Duits van Toon Breës. Moederlijke trots roest niet nee, ik blijf me zijn uiterst positieve beoordeling herinneren van een 10-paginalange boekrecensie, een huzarenstuk van mijn kind ja, van De verborgen geschiedenis van Donna Tartt. Want Toon Breës was streng – en trots ook. Master of arts in hart en nieren.

Onvergetelijk was zijn langspeelverfilming van Het boek alfa van Ivo Michiels i.s.m. scholieren, een schooloverschrijdend project: voor de vrouwenrollen castte en recruteerde hij o.a. in mijn oude school. Het was de tijd van jongens- en meisjesscholen, gescheiden katholiek onderwijs. Ik herinner me de enthousiaste spannende verhalen van de jonge actrices, het soms ongeduldige wachten op de juiste weersomstandigheden volgens het scenario, sneeuw bv. …

Pas haalde een Française het nieuws omdat ze wel 30 jaar aan haar doctoraat had gewerkt. Straks maakt Toon Breës het nieuws. Met het machtige resultaat van – meer dan, durf ik te beweren – 20 jaar onderzoek. Als dit geen bewondering afdwingt!

ToonBreesMariaB16

Op de site van het Stijn Streuvelsgenootschap vond ik een foto van Toon Breës met zijn vrouw Maria Brocatus, het onafscheidelijke paar, bij de voorstelling van Jaarboek 20 (2014) van het genootschap in 2015.

*Meer Toon Breës

In de dbnl

Op de archiefblog van Henri-Floris Jespers: ExLibris: Hendrik Carette en Jo Gisekin (met Toon Breës en Maria Brocatus op de foto)

Streuvels in wit of zwart.

*Update: meer Stijn Streuvelsnieuws op Neder-L, 19 maart 2016:

Meer dan 2500 brieven uit correspondentie Stijn Streuvels online

– Update boekvoorstellingen: woensdag 20 april 2016 Stijn Streuvelsgenootschap: KULAK, Kortrijk en vrijdag 22 april 2016 ’t Arsenaal, Schoten in het expokader van de erfgoedtentoonstelling Art deco en de Kortrijkse Kunstwerkstede Gebroeders De Coene.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op alles over Stijn Streuvels in 960 pagina’s (Lannoo, 2016) | levenswerk van Toon Breës | meer dan 20 jaar onderzoek

  1. Pingback: met Stijn Streuvels en Paul van Ostaijen @boekenbeurs #bkb16 | The Sausage Machine

  2. Jos Saerens zegt:

    Geachte Mevrouw,
    graag zou ik van U het email adres van Toon Breës hebben, en voor U neen zegt, wel hierom.
    U verwijst in uw bespreking van het boek naar een film die Toon ooit maakte: ‘Alfa’ naar het boek Alfa van Ivo Michiels. U vermeldt ook de verhalen over de spannende belevenissen van de actrices in de film.

    Ik was de jongen uit die film.

    17 jaar oud toen, nu 61. Ik was het die met zijn hoofd geduwd werd in die emmer tot verstikkens toe ( er zat water in die emmer gemengd met behangerslijm) ( en dat verstikken dat viel bijzonder goed mee)

    Het heeft Toon veel gekost: hij mocht niet langer klastitularis zijn, gezien een zeer gewaagde scene waarin het meisje en de soldaat ( ik dus, maar mijn legerdienst zou nog enkele jaren op zich laten wachten) naakt naast elkaar lagen ( was overigens gepikt van Romeo and Julia van Zeffirelli, maar wie dat ziet is ‘ne loeder’ zoals mijn schoonvader zaliger altijd zei).

    Ik had er toen als 17-jarige veel om gegeven dat die impressie de waarheid was. Helaas voor de 17-jarige puber was het allemaal veel zediger. Het meisje had dus gewoon een bikinitopje aan en ik moest mijn arm zo plaatsen dat je dus de nodige bandjes niet kon zien. Ik herinner mij nog dat de andere mensen die erbij betrokken waren ( een andere leraar Nederlands, de turnleraar, …) door de lens van de camera moesten kijken of er echt niets van die bandjes te zien was.

    Neen dus
    en in de ogen van het lokale schoolbestuur stond dit gelijk met een of andere vorm van pornografie. (we hadden beide overigens daaronder op wat er niet te zien is gewoon een jeans aan)

    (‘An’, dat meisje was overigens het lief van een van mijn klasgenoten. Ik heb hem moeten beloven dat er uit al die cinema(tografie) geen affaire ging komen. Dat is er ook niet van gekomen, want ze viel niet voor jongens zoals ik)

    Toon is zwaar gestraft.
    We hebben na het beeindigen van de film geen contact meer gehad. Het was zoals in het boek Alfa: kiezen of we naar links zouden gaan of naar rechts of gewoon rechtdoor, zolang we maar in beweging kwamen.

    Het deed mij heel veel plezier te lezen dat hij na zijn vernedering een turf van > 900 blz heeft geschreven over Streuvels. Hij had (heeft) een vrouw maar Streuvels was ook in de jaren 70 al zijn maitresse.

    En hoe het mij is vergaan, de acteur ?

    Ik ben 61, straks 62.
    Begonnen als een van zijn leerlingen, zelfs Germanist geworden zoals hij, en dan een pad gekozen dat er toen nog niet lag, niet links, niet rechts, zelfs nier rechtdoor. De weg die door de hersenen der mensen gaat, onbegane paden.
    Later hebben ze dat neuropsychologie genoemd.

    Misschien wil ik het daar met Toon nog eens over hebben

    Jos Saerens

    • janien zegt:

      Bedankt voor uw uitvoerige getuigenis over de Alfa-film van Toon Breës – heel interessant voor mij, uit eerste hand door een ‘kroongetuige’, d.i. een hoofdacteur! En sorrysorry dat ik uw reactie zo lang in moderatie heb laten staan. Shame on me, ondertussen was ik ze ook wel even uit het oog verloren, zeg voortgestuwd in de vaart der volkeren …

      In een gesprek over uw commentaar vertelde Toon Breës me dat hij uw formuleringen “Toon is zwaar gestraft” en “de vernedering” op last schrijft van uw herinneringen. Hij verklaarde dat er n.a.v. de film nooit een ‘straf’ geweest is en dat hij geen ‘vernedering’ heeft ondergaan. Bij de première kreeg hij veel positieve reacties van alle kanten, vooral ook van Ivo Michiels die daar aanwezig was, maar niet van de toenmalige directie. Nadien heeft de film een korte geschiedenis gehad. Er bestond maar één exemplaar van, het origineel, zoals het gemonteerd uit de plakpers was gekomen. Maar Toon Breës heeft concrete plannen om daar ‘iets definitiefs’ van te maken. Dat is veelbelovend nieuws, toch! Ik wil u en Toon Breës nu al veel succes wensen!

      • janien zegt:

        Mijn antwoord aan Jos Saerens boven herinnert me eraan dat ik ook de recensies van Breës’ Streuvelsboek nog wil opnemen in de blog. Coming soon. ASAP (ik moet opletten met wat ik hier afspreek …).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s