alles over Stijn Streuvels in 960 pagina’s (Lannoo, 2016) | levenswerk van Toon Breës | meer dan 20 jaar onderzoek

Verwacht! Het levenswerk van Toon Breës: Stijn Streuvels, Een kritische en biografische synthese. Van zijn geboorte tot vandaag, Jaarboek XXI van het Stijn Streuvelsgenootschap 2015, Lannoo, 2016, 960 pagina’s. (Verschijningsdatum 19 april 2016.)

De uitgever over het boek:

Toon Breës onderzoekt kritisch de receptie van Streuvels’ werk, van diens debuut in 1899 tot vandaag

Nieuw is de aandacht voor de erotiek in zijn werk en voor de artistieke authenticiteit van zijn beeldende taal

Een diepgaand en verrassend nieuw inzicht in Streuvels’ levensbeschouwing op basis van 20 jaar onderzoek

Wow! Hulde! Sinds jaar en dag herinner ik me Toon Breës (Germaanse filologie, KU Leuven) als Streuvelsonderzoeker. Zijn fascinatie voor de West-Vlaamse auteur heeft hij nooit onder stoelen of banken gestoken. In het middelbaar was hij mijn leraar Duits, en we noemden hem in één adem met Streuvels die met Leven en dood in den ast (taaie!) verplichte lectuur was bij Fons Van Deun (geschiedenis, UGent), mijn flamboyante leraar Nederlands (en meer vakken). Jaren later kreeg mijn eerstgeborene op college Nederlands en Duits van Toon Breës. Moederlijke trots roest niet nee, ik blijf me zijn uiterst positieve beoordeling herinneren van een 10-paginalange boekrecensie, een huzarenstuk van mijn kind ja, van De verborgen geschiedenis van Donna Tartt. Want Toon Breës was streng – en trots ook. Master of arts in hart en nieren.

Onvergetelijk was zijn langspeelverfilming van Het boek alfa van Ivo Michiels i.s.m. scholieren, een schooloverschrijdend project: voor de vrouwenrollen castte en recruteerde hij o.a. in mijn oude school. Het was de tijd van jongens- en meisjesscholen, gescheiden katholiek onderwijs. Ik herinner me de enthousiaste spannende verhalen van de jonge actrices, het soms ongeduldige wachten op de juiste weersomstandigheden volgens het scenario, sneeuw bv. …

Pas haalde een Française het nieuws omdat ze wel 30 jaar aan haar doctoraat had gewerkt. Straks maakt Toon Breës het nieuws. Met het machtige resultaat van – meer dan, durf ik te beweren – 20 jaar onderzoek. Als dit geen bewondering afdwingt!

ToonBreesMariaB16

Op de site van het Stijn Streuvelsgenootschap vond ik een foto van Toon Breës met zijn vrouw Maria Brocatus, het onafscheidelijke paar, bij de voorstelling van Jaarboek 20 (2014) van het genootschap in 2015.

*Meer Toon Breës

In de dbnl

Op de archiefblog van Henri-Floris Jespers: ExLibris: Hendrik Carette en Jo Gisekin (met Toon Breës en Maria Brocatus op de foto)

Streuvels in wit of zwart.

*Update: meer Stijn Streuvelsnieuws op Neder-L, 19 maart 2016:

Meer dan 2500 brieven uit correspondentie Stijn Streuvels online

– Update boekvoorstellingen: woensdag 20 april 2016 Stijn Streuvelsgenootschap: KULAK, Kortrijk en vrijdag 22 april 2016 ’t Arsenaal, Schoten in het expokader van de erfgoedtentoonstelling Art deco en de Kortrijkse Kunstwerkstede Gebroeders De Coene.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op alles over Stijn Streuvels in 960 pagina’s (Lannoo, 2016) | levenswerk van Toon Breës | meer dan 20 jaar onderzoek

  1. Pingback: met Stijn Streuvels en Paul van Ostaijen @boekenbeurs #bkb16 | The Sausage Machine

Geef een reactie

