repressieve of expressieve grammatica?!

Niet té!!! Minderen, dat leestekengebruik! Kan het een beetje: beheers je!! Dringend dimmen! In deze post slechts twee voorbeelden!! Maar wél gevaaaaarrrrlijke!!!! Je komt er niet meer zomaar mee weg, met leestekens. Of wat had je gedacht!!

Gister nog was de eindpunt in sms’en de boosdoener. Je komt met al dat gepunt onoprecht over. Wie zou dat nu willen!! Wég dus met die punt! Alles volgens de wet van snel, sneller, snelst.

Schermopname (22)

Kan ik inkomen. Helemaal. Echt wel!!! Geïndoctrineerd als ik ben met grammaticaregels, spellingregels, juistewoordreeksen, uitdrukkingenlijsten en moeilijkwoordkolommen, … sinds de basisschooltijd. Het is nooit te laat om uit het gelid te springen toch. Ik laat de machine steeds meer overnemen. In alle rust. Slechts hier & daar, zo nu & dan klik ik even terug om een correctie aan te brengen. Een eindpunt bv., een hoofdletter. Volgens de grammaticale mood van het moment. Steeds meer geef ik er gewoon de brui aan, aan zorgvuldig, secuur, bewust & door-dacht schrijven. Met de digitale tijd mee toch. En toch. De Woordenlijst waakt op mijn nachtkastje. De ANS is nooit ver weg. Taaladvies.net en OnzeTaal wenken. Neder-L, Taalprof, Taalmail, Taalpost, … hou ik binnen handbereik. Ik laveer tussen regels & hun interpretaties. & schep mijn eigen speelruimtes! Haaa die leestekens afkortinge emoji’s Speciaal met uitroeptekens & vraagtekens heb ik iets: die strooi ik kwistig & gul in het rond!! Ik krijg er maar niet genoeg van, ga permanent in overdrive!!!

Hipperdekik, nu ik het bedenk: ik gebruik teveel ‘ik’ in deze post. Kom, ’t is de leeftijd maar, heb ik uit wetenschappelijke hoek vernomen. Hoe ouder hoe ikker. Nee toch. Vanaf nu wil ik beter op mezelf beginnen letten: de domper op ik.

Ach, het uitroepteken baart de UK zorgen. Volgens nieuwe ministeriële guidelines voor het basisonderwijs moeten kinderen leren om dat leesteken niet te pas & te onpas te gebruiken. Op naar zindelijkheid & zuinigheid in de grammatica van de jonge generaties! Het uitroepteken mag de spuigaten niet uit!! De exclamation mark mag enkel nog na een zin die met How of What begint!! What the hell!! Warempel waar, ander gebruik wordt afgestraft: geen punten!! Expressiviteit, emoties not creditworthy op school!! Hoelang zou het duren eer deze grammaticale crisis naar het continent overwaait!?

2016-03-12

Zie de English grammar, punctuation and spelling test framework, National curriculum tests from 2016, For test developers, Key stage 1, p. 14. Een lezenswaard document van de Standards & Testing Agency van het Departement Onderwijs. Echt, ik lach er niet mee. How exciting!!!

Bron de eindpunt: Texting insincerely: The role of the period in text messaging.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

