niet Smartschool is het probleem volgens wetenschapster en learning technologist dr. Cindy De Smet

Deze post komt n.a.v. een topic in de Vlaamse nieuwsmedia (DS, DM, Radio 1 @hautekiet) over de stress die digitale schoolplatformen zowel bij leerlingen als bij ouders en leraars veroorzaken. Teneur: wees waakzaam want de school kent uur noch tijd.

Cindy De Smet doctoreerde in 2015 aan de UGent (Pedagogische Wetenschappen, promotor prof. dr. Martin Valcke, co-promotor prof. dr. Tammy Schellens) op het gebruik van een elektronische leeromgeving in de secundaire school: Using a learning management system in secondary education: Design and implementation characteristics of learning paths.

Of zij het dus kan weten! Hoor op deze Vrouwendag de stem van de wetenschapster:

Gedeeltelijke reblog Doet Smartschool de druk op leerlingen en leraars toenemen?

Conclusie van het onderzoek:

De meeste leerkrachten rapporteren dat de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid  en de toegankelijkheid van de  ICT-infrastructuur binnen onze secundaire scholen een ramp is. Concreet: een leerkracht reserveert 25 laptops (om te oefenen binnen Smartschool), maar krijgt er zonder voorafgaande waarschuwing maar 11 (u bedenkt zelf wel het verschil in een grote klas met pubers tussen elke leerling een laptop of per 2/3 samenwerken); een andere leerkracht (biologie) kreeg van de directeur zelfs nooit toegang tot de PC-klassen, want dat was enkel voor ‘die van informatica’.

Er is weinige technische ondersteuning, maar bijna geen pedagogische ondersteuning. En als die er al is, dan is de kwaliteit zeer bedroevend. Concreet: Ondersteuning wordt er meestal ‘bijgedaan’ door een leerkracht met te weinig ‘les’-uren. Meerdere leerkrachten gaven aan dat binnen hun school de technische of pedagogische vragen die ze bij het begin van het schooljaar stellen ivm met Smartschool, gewoon nooit beantwoord krijgen.

Een ICT-beleid is niet aanwezig, en als het al zou bestaan, dan is de leerkracht daar meestal niet van op de hoogte. Concreet: Elke leerkracht doet maar wat, er zijn geen regels of afspraken die voortkomen uit een visie of een beleid.

Het probleem is dat het onze scholen ontbreekt aan visie en beleid

Is Smartschool het probleem? Nee, absoluut niet. Het ontbreekt onze scholen gewoon aan visie én beleid én daadkracht. Dat wordt dan ook keer op keer door onderzoek bevestigd.

En zeg nu zelf, als u straks geflitst wordt met uw auto omdat u te snel reed, dan staat er morgen toch ook niet in de krant: “Renault zet aan tot te snel rijden”. Er is een beleid dat het verkeer regelt. Hetzelfde zouden we van scholen mogen verwachten. Alleen gebeurt dat vandaag nog maar nauwelijks en meestal zelfs gewoon niet.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op niet Smartschool is het probleem volgens wetenschapster en learning technologist dr. Cindy De Smet

  1. WebredMiet zegt:

    Uit eigen ervaring, vroeger als leerkracht en nu met een puber-met-Smartschool in huis: helemaal akkoord …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s