‘Vrouwen boven in de Vlaamse letteren’

Schermopname (9)

Een doordeweeks #donderdag uiterst vrolijk literair plaatje. Stolen from Twitter, yes, @dasmag. Mét vrouw, beste Lezeres des Vaderlands. Mét (Vlaamse) hype. Hype hoera, ja voor Lize Spit met Selah Sue-kapsel. Dat wérkt #durfiktegeloven. Probeer ik wel ns na te volgen. Maar de roman dood?! Wablieft!? Hij lééft, en hoe! zeggen de (Vlaamse) verkoopcijfers van Het smelt.

Ha die literactua! Ha dat reilen & zeilen van het literaire bedrijf! Het zijn goede tijden voor #literatuuronderwijs #Nederlands #onsaai. Toch. Spanning en hippe kapsels voor in de klas. Geknipte stuff! Zoveel jaren na datum blijf ik er rotsvast in geloven. In mijn oude AAA-credo: een didactiek gebaseerd op actualiteit, authenticiteit (van ‘materiaal’) en activiteit (cultuurparticipatie in al zijn vormen). Blijf ik geloven dat bijvoorbeeld hypen van literactua in de klas lezen doét. En kijken & kénnen. Ja toch? Tegen beter weten in? Nee toch.

Nee toch. Gingen mijn gedachten nog verder terug in de tijd: die didactiek die ik blijf koesteren, begon met de ‘mediatisering’ van de literatuur waarvoor ik me ooit verdiepte in de doctoraatsthesis van Frank Hellemans. Hoe ik die tot vandaag in zijn Knack-artikels lees nawerken. Oude dada’s zijn forever, ni. Dat geldt ook voor hém toch. Kijk hoe gretig hij Lize Spit en Griet Op de Beeck op de voet volgt in hun supersnelvaart in de boekentoptienen: Vrouwen boven in de Vlaamse letteren. Vandaag toch.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

