Sterven te Antwerpen

WIN_20160125_09_44_19_Pro

Sterven te Antwerpen

De stenen engel aan de Cathedraal
heft zijn balans te middernacht voor die bezwijken.
Het heir der luizen kraakt. De katten zijken
in kromme gangen waar geen tocht door jaagt.

Gelegerd op de terpen van het zwijgen,
ten voeten uit onder een schors van slaap,
het strottenbloed gestremd, de schedel kaal
geplukt, stinken de Hanen van het lijden.

Hier gaan de kralen van de rozenkrans verloren;
van huid en haar geen raadsel overblijft
waar ledigheid in ledigheid wil wonen.

Het huis van kamers en de stad van straten:
ai, laat de klok met rust. Telt goud, drinkt wijn.
Het vuil rot ondergronds. Bidt niet voor het geraamte.

Maurice Gilliams (1900-1982)

Op deze lentige blue monday mijn daggedicht op Laurens Jz. Coster met de zon aan mijn rechterzijde (warmtestralen op oor en arm), en Athena-rozen van de vriendschap aan mijn linker. Kan de week poëtischer beginnen? #poezieweek, ook. Was er me even nog niet van bewust geweest.

O Gilliams, waar is de tijd dat ik uw Elias close, very close en opnieuw en opnieuw las. Voor mezelf, geïndoctrineerd en geïmpregneerd met het mooie literaire woord door mijn lerares van het laatste jaar in de basisschool. Voor de middelbare school omdat ik, lerares geworden, mijn les Nederlands zo goed mogelijk wilde voorbereiden: Elias was lees- én studieboek in de klas.

Dat ik aan uw deur stond, in uw en mijn Antwerpen (Huidevettersstraat?), zo op de man af, zonder afspraak, met een uitnodiging om een auteurslezing te houden voor de jongeren van mijn e.a. scholen. Maar uw dienstmeid stuurde me met een njet de laan uit: scholen, die liet u links liggen. Zoals ook Gerard Walschap (Mechelsesteenweg?).

ai, laat de klok met rust. Telt goud, drinkt wijn. / Het vuil rot ondergronds. Bidt niet voor het geraamte.

Ai, _die klok. Carpe diem. Allerhoogste tijd voor een prozaïsch dagbegin: handen aan het fornuis.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

