Just in Time onderwijs?

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Ik las net dit stuk over Just in Time onderwijs van Frans Schouwenburg waarin hij Van Alphen interviewt. Het klinkt goed, waarom nutteloze kennis leren voor het geval je het ooit nodig zou hebben (just in case) terwijl je het beter kan oproepen als je het nodig hebt.

In het stuk wordt gesteld dat er wel een basis nodig is, dat wel:

“Goed rekenen, lezen op het hoogste niveau, goed stellen, een verhaal kunnen schrijven. Maar dat hoeft niet klassikaal. We doen dit in workshops en halen hogere rendementen omdat we specialisten in taal en rekenen hebben, die groepsoverstijgend aan alle leerlingen instructies geven en de vorderingen analyseren; een flinke professionaliseringsslag.”

Maar… net als in het pamflet dat de aanleiding voor dit stuk vormde zitten er naast interessante pistes volgens mij ook enkele denkfouten.

In het pamflet wordt niet echt omschreven wat de basiskennis is, maar wordt ook hier gesuggereerd…

View original post 236 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s