Nieuwe rituelen

Ja, ik beken, ik heb op Maarten Inghels gestemd voor beste (Vlaamse) gedicht. Niet omdat hij van Antwerpen is en er op Gedichtendag in het stadhuis officieel geïnstalleerd wordt als nieuwe stadsdichter voor de periode 2016-2017. Hoera! Niet omdat hij taal en letteren studeerde aan dezelfde universiteit waar ook ik aan taal en letteren begon. Niet alleen omdat hij me al veel eerder opgevallen was en ik hem sindsdien (2009) ben blijven volgen, wat echt niet moeilijk was omdat ik hem overal tegenkwam in woord en (goede) daad.

Zoals vorig jaar met Allerheiligen & Allerzielen op de Nocturne op het kerkhof van Merksem. Waar ik hem samen met mijn kleindochtertje heb gevraagd om bij onze kaarsjes en de bloemen op het graf van mijn vadertje & moedertje een gedicht te lezen uit zijn bundel Nieuwe rituelen. Op aanvraag las hij in volle donkerte in het schijnsel van een leeslampje het gedicht dat ik hem even eerder op de radio had horen voorlezen – zonder pose, zonder vertoon, strak in het woord. Meer woorden dan die van en door de dichter hadden we niet vandoen. Een nieuw ritueel. Naast de bloemen en de kaarsen. In de voelbare grootse stilte.

18-8-2015 zomer juni-augustus 647

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

