kerstkraamkost – hoe krachtig creatief taal is

Het nieuwe (jaar)woord (Vlaanderen) is pas koud of er is er al eentje nieuwer warmer: kerstkraamkost. Ni warm ni willen, citeer ik nog maar eens. Glühwein, Bratwurst, warme chocomelk, erwtensoepje … Weihnachtsmarkt overal. Supergezellig. Ja, zo creatief is taal. Ongemeen krachtig creatief! Beirespeels! Lekker flanerend van ‘kraam’ naar ‘kraam’. Van betekenis naar betekenis. Met ‘kost’ als constante: jaarlijkse kerstkost. Alle Jahre wieder.

Het binnenrijmen kan niet op, toch, Ruud Hendrickx. De nieuwe woorden liggen zo beiregoed in het oor, ni. Wat klinken ze mooi! Vanmorgenvroeg hoorde ik u mooi krachtig allitereren in kibbelkabinet, Turteltaks, restorestje. Ja, advent is ook taaltijd. Straks komt weer het Groot Dictee.

Update

En de slechtste slogan van 2015: hier!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s