‘beire’ is het Kinderwoord van het Jaar 2015

beire

Beirecool! Laat ik het maar meteen in gebruik nemen, het bijvoeglijke naamwoord beire! Het kreeg ruim de meeste stemmen in de keuzelijst met selfietime, vollenbak, juffelen en pistache. Dat meldt Ketnet.be. Ik heb het vanavond pas voor het eerst gehoord. Beire is een ander woord, een synoniem, voor leuk, cool. Je kunt het ook als versterker gebruiken: beirecool is dus ‘heel erg cool’. Het zou van West-Vlaamse oorsprong zijn. Doet het niet denken aan het ‘versterkende’ bere in beresterk. Ook de betekenissen van beire en bere leunen tegen elkaar aan toch. Maar ik wil nog wat opzoeken over deze verse aanwinst in mijn woordenschat. En eens navragen bij de kleinkinderen of ze dat woord kennen. Ik heb het hen anders nog niet horen gebruiken. De laatste tijd hoor ik hen wel veel zennen. Zoals hier, beirecool ni:

kerst15

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op ‘beire’ is het Kinderwoord van het Jaar 2015

  1. Wapiti zegt:

    Weer een super nieuw woord voor onze woordenschat!

  2. Dimi zegt:

    Ikzelf ben West-Vlaming en gebruik dit al sinds mijn jeugd (ben nu 35).
    ’t è beire!

Geef een reactie

