hohooo

meer lef, M*eisjes!? |  multiple choice en gender

Onderwijsminister Hilde Crevits kwam deze week met astonishing cijfers: 34% voor mannen vs. 23% voor vrouwen: de slaagkansen voor het toegangsexamen arts en tandarts. Hoe is het mogelijk: vrouwen zijn toch allang klaar met de grote inhaal wat betreft academische studies. Overtreffen de afstuderende vrouwelijke artsen het aantal mannen niet. Meende ik te weten. So. What’s the problem?!

Een stuitend geval van discriminatie? Vrouwelijke minister maakt zich zorgen om slimme vrouwen met toekomstdromen. Een opstoot van feminisme? Geen dringender onderwijszorg? Gewoon een luxeprobleem? Het heeft niets met de vooropleiding te maken, zegt de minister. Meisjes die voor dit examen inschrijven, volgen dezelfde ‘sterke’ secundaire studierichtingen als de jongens. Het moet aan het toegangsexamen zelf liggen. Dat moet dus anders. Meisjes gaan veel voorzichtiger te werk in de multiplehoiceproef. Jongens hebben meer lef, durven risico’s nemen. Gokken meer. Hoho. Naar meer gokkende artsen dan?!

Schaf de giscorrectie bij MC-tests af, leg een hogere cesuur, roepen sommigen. Trouwens, het examen voor een ‘wetenschappelijke richting’ (geneeskunde en tandarts) is ook te talig, hoorde ik. Dat sluit meer studenten uit die Nederlands niet als thuistaal hebben. Dat toegangsexamen dat ook een essay omvat, ‘discrimineert’ dus op meer dan een vlak.

Hohooo, beter beetje dimmen toch. Gaat het hier niet om een eerder ‘sterke’ groep uit het secundair? Uit de aloude studierichtingen met label ‘zwaar’. Zouden die meisjes (en jongens) hun mannetje niet kunnen staan bij een toegangstegenslag? Waarmee ik op mijn beurt niet wil beginnen discrimineren he. Trouwens, bestaat het überhaupt, een sluitende selectie? Wie zich aan selectie moet onderwerpen, eender hoe of waar, neemt risico’s, kan verliezen of winnen.

Wie heeft het (nog) niet ervaren? Hoe talentvol, goed voorbereid, soms valt alles dik tegen. Hoe ‘zwak’ of onvoorbereid, soms valt alles geweldig goed mee. Hoe dikwijls heeft de minuscuulste constellatie van personen, tijd en plaats en omstandigheden de score niet bepaald, en niet je competenties, kennis, vaardigheden en attitudes, of het gebrek eraan. Gewoon n oogopslag, n vriendelijk woord, n slecht been uit bed, n magisch moment, n slechte vertering, … die/dat het doét, erop of eronder. En al het andere dat daardoor plots ‘vervalt’. Kwestie van quantumfysica?

Wat vanzelfsprekend niet wegneemt dat ik van selecties de hoogst haalbaar beste en meest rechtvaardige beoordeling wil kunnen verwachten. Met het grootst mogelijke respect voor wie zich aan de proef moet onderwerpen, m / v / x.

*Voetnoot – Spellingkwestie: hoofdlettergebruik: zie ook hier.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s