hoe chill mijn Nederlands – 87% #taaltest

De Week van het Nederlands is gestart! Mijn muzikale leeftijd wil ik nog bepalen (Spotify) maar voor de taaltest die meet of je mee bent, ben ik van de ontbijttafel weggelopen: 87%. Eerlijk, ik heb niet vals gespeeld.

Wel benieuwd naar hoe mn kinderen scoren: of de hypothese van prof. dr. Brysbaert van de UGent, experimenteel psycholoog, kan kloppen: dat 30- / 40-gers geen tijd hebben om met taal bezig te zijn en dus een minder jong taalgebruik hebben. Neen. Ik geloof niet dat leeftijd in deze woordenschattest er als bepalende factor uitkomt. De taal hangt in de lucht toch. En je bent als taalgebruiker een spons of niet, open voor wat nieuw is of conservatief, vasthoudend aan hoe je taal was, passend in een patroon van voorschriften: zeg dit en niet dat. Mee met de tijd of tegen de tijd in. Zonder dat ik daarover wil oordelen. Ik quatsch maar wat, bloggen staat vrij toch. En jezelf meten in een test is leuk toch. Bovendien wil ik weten wat de staat is van mijn moedertaal.

Woorden die ik me uit de test herinner zoals crowdfunding, umami, swipen, appen, vuvuzela, zumba, yolo, swag, skypen, barista, onesie, onetrickpony leken me – zonder pretentie – niet eens zo nieuw. Aarsgewei en phubbing kende ik niet. Foei, nu heb ik de test wel vervalst door zo uit de biecht te klappen, mamamia …

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op hoe chill mijn Nederlands – 87% #taaltest

  1. Blauwkruikje zegt:

    Proficiat, Janien! Ik belandde in de behoorlijk zone: geslaagd dus maar ik zal een tandje moeten bijsteken om helemaal bij te zijn, vrees ik. Net niet snel genoeg ook om alle vragen tijdig te kunnen beantwoorden. Toch prettig zo’n test.

  2. Pingback: de kidult – op achterblijven staat geen excuus | The Sausage Machine

Geef een reactie

