Daem en Dirk

Afleidingsvrij schrijven, die modus probeer ik hier en nu ff uit met Daem en Dirk aan mijn zijde. Of een nieuwe en een oude mediaheld in kruisbestuiving. In chiasme: goeroe en psychiater-in-de-Vlaamse-media Dirk die ook schrijft (welke mediafiguur niet he) en de nieuwe schrijver Daem die dezer dagen heftig crossmediaal (welk merk niet) in de markt wordt gezet.

Frederik Willem Daem sierde verguld in foto’s van Athos Burez en woorden van Geert Zagers (ja, ik ben fan gebleven) een Focus Knack (nr. 33, 12-18 augustus 2015) als vertegenwoordiger van generatie Nu. Nu, daarin verwijst de debutant naar zijn toekomstige schoonvader psychiater Dirk De Wachter van wie het geluksgedachtegoed van de gewonigheid (nietsigheid) mee de ‘boodschap’ van een aantal van zijn verhalen heeft bepaald:

Maar als “Zelfs de vogels vallen” één ding pretendeert te vertellen, is het nog altijd dat: dat we een verkeerd beeld hebben van geluk. Status is de nieuwe zingeving. Nu religie is weggevallen, is geen ‘nobody’ zijn het summum van ons leven.

Onlangs zag ik Dirk De Wachter in Knack voorbijkomen met zijn culturele bagage-lijstje voor 18-jarigen, onontbeerlijk voor een waardevol leven: wat ze zouden moeten lezen, beluisteren, bekijken, bezoeken en meemaken. Daarin een verwijzing naar kunstenaar Rinus Van de Velde die hij via zijn toekomstige schoonzoon Willem Frederik Willem had leren kennen (als ik me goed herinner). En dan was er het lief van de schrijver, ook een nieuwe naam voor me, Jozefien Van Beek op Radio1.be, in haar functie van (tot nu onbezoldigd) hoofdredacteur van cultuurmagazine Oogst dat ze samen met Frederik Willem heeft opgericht. Tja, mediabekendheid, marketing, daar is (toekomstige) familie voor, toch, thuis in media die voor bestuiving zorgt van naam en faam.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

