Jef Geeraerts (1930 – 2015) | de radio speelde Lust for Life bij het nieuws van de dood van de schrijver

De Jef is dood. Schrijfster Renée Van Hekken aan de lijn, late namiddag. De Jef? Even was ik het noorden kwijt. Jef Geeraerts. Ongeloof. Vorige week nog had ze me geschokt uitgebreid verslag gedaan van het gelezen interview met hem, in Humo. Moest je lezen. Sinds de dood van Eleonore was het bergaf gegaan met schrijven. Wat beteken je nog? Het leven is voorbij. Ooit monstre sacré en op je 85ste verlaten en vereenzaamd. Oud en out. Triest. En plots, een week later … Dat interview waar hij zelf om gevraagd had, dat was zijn afscheid.

Even later speelde de radio Lust for Life bij het nieuws van de dood van de schrijver. Net voordien had ik Lieven Vandenhaute zijn vriend geëmotioneerd horen typeren als de Iggy Pop van Vlaanderen. Een laudatio. Ook Herman Brusselmans rouwde vol bewondering om de auteur die sinds de jaren 1960 veel autobiografisch in zijn romans verwerkte. En later: zijn thrillers en politieverhalen dan! Hij zou hem naast Hugo Claus positioneren als een van de belangrijkste schrijvers van na de Tweede Wereldoorlog.

Jef Geeraerts leerde ik kennen als romanschrijver in mijn middelbareschooltijd. Schreef hij niet met lust for life. ‘Aantrekkelijke’ literatuur van de meest rasechte romantikus die na Jan Slauerhoff in de Nederlandse literatuur is opgetreden. (Paul de Wispelaere in progressieve spelling in Ons Erfdeel, 1969-1970, zie screenshot DBNL hieronder.) Jeugdliteratuur, dat kende ik niet.

geeraertsdbnl15

In mijn studententijd in Leuven heb ik hem meermaals horen voorlezen uit eigen werk, o.a. uit zijn Brieven over liefde en dood, herinner ik me. En nog later heb ik in een rondvraag aan thrillerschrijvers naar zijn ‘recept’ voor spannend gevraagd. Ik moest nog eens in mn ‘literair archief’ kijken, naar zijn antwoord, handgeschreven op een kaart, meen ik me te herinneren. Ter ere van de Antwerpse schrijver.

LinkUpdate

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

