Opinie over handboeken, lerarenopleiders en veranderend onderwijs

X, Y of Einstein?

Dinsdag schreef ik deze opinie voor De Standaard, maar de voorbije dagen was de actualiteit zo dwingend dat mijn stuk steeds uitgesteld werd. Dit stuk is een reactie op een stuk van Wouter Smets dat maandag verscheen.

In Nederland pleitte onlangs de overheid dat leerkrachten minder hun handboek slaafs zouden mogen volgen. In Engeland daarentegen klonk het recent dat leerkrachten net meer hun handboek zouden moeten gebruiken omdat handboeken ontwikkeld door een team beter zou zijn dan wat een individuele leerkracht kan maken. Wouter Smets volgt in zijn opinie maandag duidelijk het Engelse voorbeeld. Zijn brief was een derde stap in een discussie die opgestart werd door Rachida Aziz rond al dan niet verouderde handboeken qua inhoud en de reactie hierop van uitgever Nele Kellens.

Wouter Smets stelt verschillende zaken aan de kaak. Ten eerste schetst hij dat de diversiteit in de klas enkel toeneemt, vervolgens dat de leerkrachten…

View original post 596 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s