schoonschrift geen 21st century skill? – overcorrectie! #embodiment #proprioperceptie | of onvermijdelijke ontwikkeling?

Zoals de vlag er nu bijhangt valt te verwachten dat we over een tijdje massaal het gebrek aan basale kennis [en vaardigheden als schoonschrift] van leerlingen zullen beklagen (als dat niet al het geval is), schrijft Casper Hulshof op Onderwijskunde in Utrecht onder de kop 21st century skills: iets nieuws onder de zon? Het artikel stond hier op mijn blog zeker al een maand te blinken – daar gaan we weer, dacht ik – in het rechtervak met feeds. Een mens kan ook niet alles tegelijk lezen en doen, en stelt prioriteiten, zoals naar de sterren duiken, in kookpotten roeren of een worp doen naar de poëtica van Renée Van Hekken. Of de roep van het bloed volgen.

Waarom ik me vanmorgen toch snel naar Casper Hulshof liet leiden? Dat heeft alles te maken met deze titel van Pedro De Bruyckere: Leren schrijven met de hand is essentieel. De kracht van ‘embodied cognition’, een reblog van een ouder artikel (2013) van Casper Hulshof op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs. N.a.v. onderwijsnieuws van de dag: Schoon genoeg van schoonschrift: Finland verplaatst focus in onderwijs van mooi schrijven naar schrijven tout court.

Genoeg reading history uit mijn interne keuken, het is me om schoonschrift te doen, duidelijk leesbaar schrijven met de hand, iets wat ik spijts de 21st century tools nog altijd graag doe. Zoals op rondslingerende boodschappenlijstjes piccalilli – matinette – aardappelen. Of met een oude kalligrafeerpen in verdriet gedrenkt op een papieren condoleantiekaart. [Blijvend trots: heeft de grote Vlaamse dichter Herman de Coninck me ooit niet om mijn handschrift geprezen😉 evidence)] En wat ik vol bewondering en nieuwsgierigheid mijn kleinkinderen zie leren op school: in meer of mindere mate van focus en tijdsbesteding, afhankelijk van het onderwijssysteem, de school, de juf (meestal) of meester, de methode.

Mijn tweede kleinzoontje bijvoorbeeld is momenteel aan het vloeiende handschrift van de hoofdletters M en N. Die vindt hij beetje moeilijk wel (2e leerjaar, groep 4) en mijn eerstgeboren kleinzoon(tje) blijft samen met spelling zijn handschrift verfijnen met kakkerlakken, onmogelijk, boterhammen en veel veel meer zoals de werkwoordsvormen (groep 6, 4e leerjaar). De kleinsten, nog op kleuterschool, kunnen hun naam al schrijven, en losse woordjes zoals mama papa oma opa … mn derde kleinzoontje in blokletters, mn kleindochtertje in hoofdletterdruk. Het herkennen van letters, onderweg op verkeers- en reclameborden is voor hen telkens een nieuwe ‘verovering’: ha, de nagel op de kop! De A van DAAN en opA! DAAr! Dat kan ik enkel checken als het licht op rood staat en de letters groot genoeg zijn.

Mamamia, snel terug naar Utrecht Casper Hulshof: over het belang van schrijven met de hand dus, want embodied cognition, proprioperceptie, over het tijdschrift Trends in Neuroscience and Education met hoofdredacteur Manfred Spitzer (!), … Of golvend van vroeger naar nu en terug: over conserveren en weggooien, radicaliseren in vernieuwen, tout court over de impact van technologie en neurowetenschappen op onderwijs.

Tot besluit. Of onderwijsgidsland Finland het met de hand schrijven weggooit? Neen. Schrijven gaat gewoon tout court, gaat puur functioneel zou je kunnen zeggen, er gaat gewoon minder aandacht naar schoonschrift, waarop ik vroeger straf getraind werd, en wat men op Vlaamse basisscholen traditiegetrouw (?) nog steeds streng traint. Strenger alleszins dan men in Nederland ooit deed, naar ik verneem. Of heb ik het ondertussen mis? Bij het gelinkte artikel van Hulshof zag ik in de commentaarruimte de pingback: Leren schrijven? Blokletters zijn voldoende, zegt deze basisschool die alleen met tablets werkt. Het schrijfnieuws uit Finland echoot dit na. Toch. Een onvermijdelijke ontwikkeling. Niets is wat het blijft. De toekomst klinkt als muziek van NeoScores … toch.

Gerelateerd op TSM

de slimme pen komt eraan – weg fouten, weg hanenpoten

de letter l schrijven

markasietknollen

Update. Op LinkedIn startte Noortje Beumer een discussie:
De pen is dood! Moeten scholen in dit digitale tijdperk nog wel schrijfles geven? In Finland vinden ze van niet. Lees de blog hierover en laat weten hoe jullie over deze ontwikkeling denken?!

Update 23 maart 2015 – via @thebandb Pedro De Bruyckere: No, writing by hand will still be taught in Finnish schools.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op schoonschrift geen 21st century skill? – overcorrectie! #embodiment #proprioperceptie | of onvermijdelijke ontwikkeling?

  1. Schoonschrift, ik moet blijven oefenen, wat het is zo moeilijk. Mijn zoon zei jaren geleden, toen hij eerst gemaand werd sneller te schrijven en daarna te horen kreeg dat het toch wel netter moest: “Juf moet wel weten wat ze wil, want alle twee tegelijk dat kan ik niet.”

  2. Pingback: Wat is het effect van digitalisering in het onderwijs op de fijne motoriek van handschrift? Longread | The Sausage Machine

Geef een reactie

