hoe ongelooflijk wel (en op zijn allermooist!) het krimpen

Ongelooflijk, het krimpen zoals het alleen en op zijn allermooist in poëzie kan. In het gedicht Geplastificeerd door Jannah Loontjens. Dat eindigt met de strofe

Minuten kruipen. Ik ben een klein product.
Een tablet in plastic opgesloten. Een paracetamol.
Een stip in civiel patroon van de doordrukstrip.

Nu komt, waarschuwing, wat kettingtekst. Geplastificeerd* werd uit Van Oorschot’s Poëziekalender 2015 geselecteerd door de briljante bloemlezer Raymond Noë. De gedichten voor die poëziekalender werden op hun beurt gebloemleesd door een ster in de Nederlandse poëziegeschiedenis van de 21e eeuw: Ester Naomi Perquin.

esternaomiperquinGoogle14Ester Naomi Perquin kreeg sinds haar Debuutprijs 2007 Het Liegend Konijn voor Servetten halfstok bewonderende aandacht in The Sausage Machine – mét originele foto van 4 juni 2007. (Wel beetje blijvend trots ja op mijn puur documentaire #litfoto.) … Heb ik googelend nu pas opgemerkt: uitspraak Perquin: [perkwien].

*Eén strofe knippen doet afbreuk aan het geheel: best naar het volledige gedicht gaan, het is gewoon beautiful, Geplasitificeerd van Jannah Loontjens: mét portret en extra info op Laurens Jz. Coster van zondag 23 november 2014. Dat belooft voor 2015!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s