Ook de schoolomgeving bepaalt wat leerkrachten verwachten van hun leerlingen

X, Y of Einstein?

Een nieuw onderzoek aan de universiteit van Montreal toont dat naast de achtergrond van de leerlingen, ook de schoolomgeving zelf een invloed kan hebben welke verwachtingen leerkrachten van leerlingen hebben. Hiervoor gebruikten de onderzoekers data van 2666 leerkrachten uit 71 scholen uit Quebec.

Op basis van hun data konden de onderzoekers 2 soorten variabelen onderscheiden. Enerzijds variabelen typisch voor de leerkrachten zelf zoals perceptie van het schoolklimaat, geslacht, vakken die ze geven,…) of variabelen op schoolniveau, zoals de socio-economische of etnische samenstelling en hoe de hele schoolgemeenschap het schoolklimaat inschat.

Met schoolklimaat doelen de onderzoekers in welke mate de school leren prioriteit stelt, focust op academisch succes,…

Heel veel zaken blijken een bepalende invloed te hebben op de verwachtingen van een leraar. De socio-economische samenstelling van de school, de etnische samenstelling, maar ook de academische samenstelling (waaronder hoeveel dropouts, zittenblijvers, scores,…)

Het is echter die academische samenstelling die de grootste…

View original post 310 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s