‘Ouders, stop met tablets kopen’ – Peter Adriaenssens in een vette krantenkop

Een blik op het dashboard van deze blog: opvallend, de trafiek naar iPad-berichten.

[Terzijde, uit de biecht geklapt wat trafiek hier betreft: ik ben veel beter in ‘wat de pot schaft’, o.a. het nationale kerstmenu van Jeroen Meus😉 , zooo lekker. Hoor ik het stemmetje van mijn oudste kleinzoon. Ook met: het is niet lekker, oma, maar héél lekker, mn kleindochterje. Zooo gelukkigmakend. Wat u/je?]

Niet dat ik op onderzoek ben getogen. Ziedaar, surf ik even op nieuws: een artikel in DS! Zou wat kunnen te maken hebben met searching op iPads/tablets.

Via een Grote Naam in Vlaanderen stuurt DS vandaag de zoveelste onheilstijding i.v.m. sociale media de wereld in. Met permissie, mijn taalgebruik zou in de richting van laissez-faire, vrijheid-blijheid in opvoeding kunnen wijzen maar dat is niet zo. Ik wil me bewust blijven van een veilige omgeving voor kinderen en volwassenen. Van een goede keuze voor een goed leven. Dit is eenvoudig en minimaal, veralgemenend geformuleerd. Wie deze blog zou volgen, weet dat ik daarvoor wil staan.

Kinderpsychiater Peter Adriaenssens heeft zich via de traditionele media een enorm gezag (beter: enorme reputatie) kunnen opbouwen. Zijn onheilstijding vandaag in DS richt zich tot de ouders, de opvoeders, de industrie, m.a.w. de hypercommerciële maatschappij waarin we leven. We: volwassenen én kinderen. Alsof wij volwassenen zelf niet ‘gevoelig’ zouden zijn voor gevaarlijk en negatief gebruik van sociale media. Getuigen wij altijd open en bloot van mediawijsheid?

Wat zijn die valkuilen volgens mediagoeroe Peter Adriaenssens waarin kinderen (n.v.d.r. en volwassenen) kunnen terechtkomen? Hij omschrijft ze in reactie op de positieve resultaten van de Ketnet-enquête De Checklist van kinderdromen.

Een screenshot uit DS, 30 september 2014: Ouders, stop met tablets kopen:

tabletsAdriaenss14

Kinderen & tablets, het wordt een oud zeer. Zie: van digitale dementie en screenzombies, resp. Manfred Spitzer en Theo Compernolle, psychiaters. Hun straffe waarschuwingen liegen er niet om. Klinken daardoor luid op. Schudden wakker. Maken alert, dat wel. Houden wakker. Een gewaarschuwd mens, tja. Maar angst? Dat is en blijft een slechte raadgever. Tablets, dat zijn gewoon tools van de digitale tijd. Goed gereedschap en gezelschap, toch, voor alle kinderen van hun tijd. De klok terug? Help, nee!

Gerelateerd. Wat ik gisteren las:

Tom Vandries, Presentatie Apestaartjaren – De implementatie van sociale media in de jeugdhulpverlening. En via deze presentatie

John Suler, The Psychology of Cyberspace, The Online Disinhibition Effect.

n Gerelateerde update: barstende hoofden, gespleten schedels – genoeg is genoeg: ouders overregeld.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

