‘trouw / door dik en dunner dan dik’ – Licht van mijn leven: Remco Campert leest zijn (titel)gedicht voor

In dit recente filmpje leest Remco Campert het daggedicht voor van Laurens Jz. Coster, het titelgedicht van zijn jongste bundel (2014). Ik knipte er een stukje uit:

                                                     zagen
mijn wóórden het licht
dat me niet meer verliet, trouw
door dik en dunner dan dik

Doet poëzie niet met andere ogen naar de taal kijken. En hoe ze de eigen taal en het denken verdiept en voedt. Zoals wóórden van Campert: ik kan me echt niet herinneren dat ik ze eerder met accenten zag. En hoe de dichter een ‘versteende’ uitdrukking nieuw leven inblaast enkel door toevoeging van een comparatiefsuffix -er: door dik en dunner dan dik. Zo trouw als alleen de taal kan zijn. Zo trouw is poëzie dat ze dichter en meteen ook mij lezer vergaan tot stof en as meeneemt in het fijnstof boven de geliefde stad. Amsterdam, zijn stad. Of neem Antwerpen, mijn stad. Dit lijkt wel een poëtisch testament. Of een testamentaire poëtica. Of een uitvaartverklaring. Hoe noem ik het? Ik twijfel aan mijn woorden.

O wat heb ik me weer een laten vervoeren op de vleugels van de (traditionele) poëzie. Wat niet wil zeggen dat ik me op deze blauwe maandag niet met even grote graagte door @fonolog in een zo andere maar even boeiende poëtische wereld van Angst & Walging heb laten lokken! Weggehoond van de volwassenmensentafel door Pepijn Lanen op Neder-L. Ha.

Gerelateerd: Remco Campert: Een oud geluid. Een lessuggestie.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

