liefde voor de papieren! Van Dale zit diep #VanDale150

Op Twitter werd @VanDaleUitgever stil onder de vele felicitaties. Woordenboek Van Dale is zopas 150 geworden! Zo’n verjaardag van zo’n monument genereert veel gelegenheidstekst. Geen taalsite, geen taalblog, geen nieuwsmedia kan eraan voorbij. Uit de overvloed plukte ik citaten van twee taalexperten uit Vlaanderen: Miet Ooms en Ann De Craemer. Beiden hebben de Van Dale het liefst in een papieren editie. In 2015 komt er een nieuwe uit. (Prijskaartje?)

Op Neder-L pleegde @webredMiet (omdat ze het niet kon laten) een blogje over de zin van een papieren woordenboek. Miet Ooms is ervan overtuigd dat het papieren woordenboek in deze digitale tijden nog lang niet dood en begraven is. Haar pleidooi besluit ze:

De markt voor een papieren woordenboek is onmiskenbaar kleiner geworden, omdat de basisfunctie – snel even opzoeken wat de betekenis van een bepaald woord is – overgenomen is door allerlei bronnen online, en zelfs offline op pc. Goedkoop, snel, makkelijk, efficiënt. Maar dat betekent niet dat een woordenboek in deze vorm geen toekomst meer heeft. Het zal het lievelingsinstrument blijven van de woordenaar, de taaljongleur en de lettertjesromanticus. En daarom vind ik het een goed idee, die nieuwe papieren editie.

Op haar taalblog in DM pleit ook Ann De Craemer:

Laat mij er tot slot ook voor pleiten om de papieren Van Dale het eeuwige leven te gunnen: veel naslagwerken verschijnen vandaag alleen nog digitaal, maar moge dat lot onze Van Dale bespaard blijven. Een digitaal woordenboek is handig, maar als je op papier in de schatkist van onze taal kan duiken, levert dat nog altijd de mooiste ontdekkingen op.

Als dit geen liefde is! Romantische liefde, dubbelop. Het ontgrenzend woordgebruik van beide blogsters liegt er niet om: nog lang niet dood en begraven | het eeuwige leven.

Mijn ‘jongste’ dikke van Dale dateert van 1999, heb ik even nagekeken. Dat was de 13e uitgave in drie delen. Ik gebruik hem nog zeer zelden. Onlangs heb ik nog eens een deel ter hand genomen omdat de pc uit stond, ik weet niet meer voor welk woord. Ja, soms stapel ik de drie delen wel eens op elkaar: als pletwalsje om kindertekeningen (op papier!) te ontkreukelen … Ik heb al langer de gewoonte gekweekt om woorden online op te zoeken. Dat is goedkoop, snel, makkelijk, efficiënt, zoals Miet Ooms blogt. Mn oude van Dales dan maar ‘wegdoen’, ze staan hier in verschillende edities (de 11e van 1984 had ook al drie delen, zie ik) te fossiliseren? Nee, dát niet!

Update

Van Dale 150 jaar, vooral een Nederlands feestje. (Miet Ooms)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

