de mythe van de leerstijlen nog maar eens doorgeprikt

Op zijn Engelstalige blog From experience to meaning signaleert onderwijsautoriteit Pedro De Bruyckere het meest recente onderzoek over de leerstijlen. Ik heb de tijd nog ‘beleefd’ dat leerstijlen furore maakten op alle fronten: via de nascholing van de leraren naar de klas. Het werd in de praktijk dus experimenteren met de kraan van ‘vernieuwing’ open, zoals wel meer gebeurt met trends, denk ik.

Of de leereffecten zichtbaar werden in de klas? Alleszins niet met het blote oog waar te nemen. Daar is wetenschappelijk onderzoek voor, en dat is er overvloedig gekomen: debunking the myth! Ach, baatte het toen niet dan schaadde het ook niet: het richtte de focus nog sterker op de leerling, een tendens die zich al van in de vorige eeuw had doorgezet.

TSM-pen Het moest maar eens werken, die ‘aanpassende’ didactiek naar de stijl van elke leerling. Het werd zoeken en tasten en testen met de klas: wat is mijn / jouw leerstijl? In mijn blogarchief zijn daar trouwens nog sporen van te vinden. Tasten in het donker dus. Het opende ons de ogen wel, leraar en leerling, of het verbreedde alleszins de horizon voor meervoudige intelligenties. Het leerde dieper in mijn ziel van leraar en vooral in die van de leerling te kijken: met nog groter respect voor zijn ‘eigenheid’. Met grotere schroom ook. Het zette ons op weg naar ‘duurzaam’ onderwijs.

Ondertussen neemt Gardner weer stelling, en trendt Hattie, onderwijskundigen die ik via Pedro De Bruyckere en Wilfred Rubens zijdelings volg.

Ontwaar ik daarginds ook geen nieuwe golf naar leraargerichtheid? Een verschuiving van kindgericht naar wereldgericht, van leren naar onderwijzen? Volgens Biesta. De wegen van onderwijzen zijn wonderbaar. En de science of how we learn too!

Een update met een overzichtsplaatje van de leerstijlen: What is wrong with this picture? (Pedro De Bruyckere, januari 2016.)

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op de mythe van de leerstijlen nog maar eens doorgeprikt

  1. Blauwkruikje zegt:

    Prachtig beeld: Maar nee, als je het ziet als het 3D-schaakspel, dat goed onderwijs werkelijk is, waarbij ieder bord het bord erboven of eronder beïnvloedt. En dat dan simultaan met meerdere spelers. (Biesta) Wie in multiculturele klassen gestaan heeft weet van ‘wereldgerichtheid’ en ‘multiple intelligence’ bottom up not top down.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s