retorische vraag – computers in de kleuterklas #hautekiet

2012-2013 decjanfeb(tot 27-02-2013) 725

Moeten we kinderen al van heel vroeg in contact brengen met computers? Moet er meer ICT in de kleuterschool? Een rondvraag @hautekiet leverde 1 toestel op per 15 kleuters.

Wat hoor ik? – Het werkt verslavend. – Kinderen moeten meer buiten spelen. Nee toch! Daar gaan we weer voor de zoveelste keer. Zijn het geen digitale tijden? Ondertussen draait de wereld wel door zoals hij gemaakt is, op devices allerhande, laptops, tablets, smartphones en veel meer to come, wearable, mobile, zelfrijdend, … En een kleuterschool die niet mee op de trein van de toekomst is gesprongen of nu niet springt – hoogste tijd – is een anachronisme. Ja, ik stel het hier cru. Mag het?

In een recent commentaarstuk van Pedro De Bruyckere heb ik ICT gemist als mogelijkheid om scholen beter en eigentijdser te stroomlijnen. De school moet meer een digitaal huis, een digitale thuis worden. Ze moet echt een onderdeel zijn van de connected world, geen eiland ver van de wereld, en daarom moet de onderwijsminister alle kinderen van ‘werkmateriaal’ voorzien. Meer kinderen connected en online! (Dat bespaart meteen ook op gebouwen.) Geen vergroting van de kloof tussen de haves die van thuis uit veel kunnen leren en de kinderen die noch thuis noch op school over computers kunnen beschikken.

Leren ging nog nooit zo comfortabel en snel, open samenwerkend en delend.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s