Larry Cuban herblogt een artikel van Daniel Willingham van RealClearEducation. Onlangs heeft Wilfred Rubens al naar dit stuk verwezen in een mooi overzichtsartikel: “De gevolgen van online lezen voor het onderwijs”. Daarin krijgt Jeroen Clemens (die onderzoek doet naar geletterdheid online en onlinetekstbegrip) alle aandacht n.a.v. zijn artikel in Levende Talen Magazine: “Het nieuwe lezen anders bekeken. Een belangrijke uitdaging voor talenleraren”. Rubens verwijst ook naar Pedro De Bruyckeres samenvatting van experimenteel onderzoek naar notities nemen op laptop vs. papier.
Larry Cuban on School Reform and Classroom Practice
A recent article in the Washington Post sounds a warning klaxon for our ability to read deeply. You’ve probably heard this argument elsewhere, made most forcefully by Nick Carr in the The Shallows: frequent users of the Web (i.e., most of us) are so in the habit of skittering from page to page, scanning for juicy bits of information but not really reading, that they have lost the ability to sit down and read prose from start to finish. I think the suggestion is probably wrong.
The first thing to make clear is that anyone who comments on this issue (including me) is guessing. There are simply not any data that address it directly. We might…
View original post 486 woorden meer