Schools as Factories: Metaphors That Stick

Deze Larry Cuban met de school-in-beeld-spraak moest ik wel herbloggen. The Sausage Machine is immers ook een metafoor: you’ll have to wait and see what comes out, door swassena mooi verbeeld in zijn affiche-ontwerp voor de vroegere (experimentele) edublog, hier verknipt tot banner. ‘Machinerieën’, machines allerhande: scheppingen van wiskunde, wetenschap, technologie en ingenieurskunde en -kunst, of als ontwerp, onderwerp of installatie in de kunsten: intrigerend en fascinerend. (Ver)wonderlijk!

– UPdate De brede school een “leerfabriek” met “eenheidsworst” als resultaatzie de reactie van Paul op een column van Linda Duits waarin ze betoogt: “De school van de toekomst gaat niet over schermen. Geen MOOCs of iPads maar meer gemeenschap”.

Larry Cuban on School Reform and Classroom Practice

You have seen images like these time and again:

Whats-the-point-of-education1

schoolsasfactories1

The idea of the school as an efficient factory assembly line has a long but surprising history. A century ago, the notion of schools delivering finished products to a democratic society was both new and admired. Here is what Professor Ellwood P. Cubberley, of Stanford University said in the early 20th century:

Our schools are, in a sense, factories, in which the raw products (children) are to be shaped and fashioned into products to meet the various demands of life. The specifications for manufacturing come from the demands of twentieth-century civilization, and it is the business of the school to build its pupils according to the specifications laid down.

In the midst of the progressive-inspired school efficiency movement, sparked by “scientific management,” Cubberley captured the prevailing beliefs of most school reformers then. Critics of the day, such as John Dewey, did

View original post 520 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Schools as Factories: Metaphors That Stick

  1. Blauwkruikje zegt:

    “Er is in ons land heel goed onderwijs, maar kinderen komen vaak niet graag naar school. We gaan proberen om kindvriendelijk onderwijs te geven in de lagere school”, aldus Marc De Bel. Hij draait als ‘De Inspirator’ van de BroeBelschool Freinet, Steiner en Summerhill door de schoolmachine. Kan een leuke mix worden! Let’s just wait and see …

    • janien zegt:

      Yep! Hoorde hem in Reyers Laat: klonk alleszins veelbelovend! Geen rapporten, geen huiswerk, in de namiddag muzisch-creatieve activiteit, sport, techniekworkshops, een kinderraad (“Het bruisend BroeBELparlement geeft raad en stuurt mee. Alle kinderen nemen deel aan dit forum.”), … Zopas nog las ik in NYT “In College, Nurturing Matters” – in de basisschool ook.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s