de kriekenboom bloesemt paradijselijk voor het gordijn met zijn rode trosjes glanzend in de juiste belichting

evabanner

En dan gaan/mogen de deuren eindelijk open! Vanuit de receptieruimte begint het publiek de zaal binnen te stromen tot ze warm gevuld is: een talrijke blijde opkomst! We zijn in Brasschaat, Maria-ter-Heide, in De Polygoon voor de opvoering van Eva uit ballingschap. De kriekenboom bloesemt paradijselijk voor het gordijn met zijn rode trosjes glanzend in de juiste belichting. Mooi, dat belooft. En dan: stralend dansend opent Eva met de Young Bouncers in grafisch zwart-witte choreografie van Carine Spiessens. Tegen een achtergrond van wolkenprojectie. Welkomstapplaus. Geweldig toch, zo’n geprojecteerd decor, en ook: praktisch. – Nu, de musical die van regelneverij moest bevrijden, die dat satirisch in personages en taal wilde tentoonspreiden in een bovenaardse omgeving, was ingezet: humor, muziek en dans. Wat wil een publiek meer?!

Misschien dat de stemmen wat luider mochten opklinken: tekstflarden van stillere stemmen gingen ‘de mist in’, een euvel dat na de pauze werd verholpen. Stonden de acteurs/actrices misschien iets te diep in de scène opgesteld, vroeg ik me af. Als Pius of SintePieter of God de moeder of Gabbiël of Paracelsa of Petra Pietlut of … zich naar voren bewogen, klonk het stemgeluid gewoon duidelijker. Zelfs Nathascha-Vlomzebubbel – een engelenvat vol energie – was in mijn oren minder goed verstaanbaar als ze vanuit de diepte tegen de projectiewand declameerde.

Goeie vondst: de tekstprojectie van de songs, de muziek- en zangopnames (die qua geluidskracht wel erg verschilden van de spreekstemmen puur natuur), de rode draden met Kafka, het ‘refrein’ in ’t spel, de opstelling zwart-wit op rechts en links, de ‘casting’, de kostumering. Wow, God de moeder, Pius, Janis, Allah en ‘volgelingen’, Cresos. En last but not least Janis Joplin, de zorgeloze gulzige hippie in wie de musical naar het hoogtepunt ging culmineren in ‘paradijselijk gelukkig’. Wat ik ook kon appreciëren, was dat elke actrice/acteur in zijn eigen taalkleur – van algemeen Nederlands, tot tussentaal, dialect of ‘ingekleurde’ taal zoals voor Cresos – kon spelen.

Misschien dat er nog wat meer vaart in de opeenvolging van spelers en taferelen mocht komen. Een hoger tempo met zo nu en dan een boost van ‘schwung’ zou het geheel nog meer pit en meer grip op het publiek hebben kunnen geven. Eva had naar mijn bescheiden smaak soms een iets teveel van ‘teksttoneel’. Nu, ik weet dat het de bedoeling van de tekstschrijver was van een maatschappijkritische boodschap zo duidelijk én entertainend mogelijk naar een publiek te brengen, ik kan best begrijpen hoe moeilijk het is om dat te realiseren.

Misschien dat de dansers in het deel na de pauze nog een frisse streep sierlijkheid hadden mogen brengen. Ik zeg maar wat: om het orgelpunt van geluk in de finale nóg meer kracht bij te zetten. Iets vergelijkbaars met het duet in deel 1: wondermooi gedanst door de jonge vrouwen in lichtgrijs! Hun mimiek is me daarbij opgevallen: het genot dat ze op het podium beleefden, straalde van hun gezichten.

Origineel ook: de muziek van Georges De Munter, en de variatie in de arrangementen van Dirk De Deken. Toegegeven, herhaaldelijk voelde ik de neiging om mee te zingen (dat had best gekund, geleid door de tekstprojectie) of mee te swingen maar ik durfde gewoon niet. Ik zat tussen een meelevend maar algemeen toch beetje ‘ingehouden’ publiek.

Wat een re-a-li-sa-tie, Eva uit ballingschap! De makers en uitvoerders hebben tegen windmolens moeten vechten en stormen moeten doorstaan. Maar ‘samen sterk’: sociocultuur lééft. Dat hebben Jan Koeken en Georges De Munter met hun amateurgroep in creatieve intergenerationele samenwerking tenvolle bewezen! Applaus!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op de kriekenboom bloesemt paradijselijk voor het gordijn met zijn rode trosjes glanzend in de juiste belichting

  1. Pingback: R.I.P. Jan Koeken (1948 – 2014) | The Sausage Machine

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s