het klaslokaal van de 21e eeuw – Wilfred Rubens en Kris Van den Branden stellen de vraag

1   Wilfred Rubens over technology enhanced learning

De flipped classroom als laatste stuiptrekking van een verouderd onderwijssysteem?

De hoogleraren Cathie Norris en Elliot Solloway beschouwen het concept van de flipped classroom, gepersonaliseerd leren en interactieve video’s als ‘de laatste snik’ van een verouderd onderwijssysteem. Jane Hart meent dat dit ook voor MOOCs en corporate learning geldt. Ik stel hier vraagtekens bij.

[…] Op dit moment gebruiken we volgens hen [Norris en Solloway] ook technologie op deze manier. Adaptieve leeromgevingen, apps, de Khan Academy of de flipped classroom: het acquireren van kennis staat volgens hen voorop.

Deze aanpak draagt volgens hen echter niet bij aan de aanpak van “economic realities of the global marketplace” (zoals de hoge mate van jeugdwerkloosheid).

Het onderwijs zou daarom meer gericht moeten zijn op het proces (en niet op de inhoud), en aandacht besteden aan andere bekwaamheden zoals kritisch denken of samenwerken. ‘Social learning’, onderzoekend leren, just-in-time leren en leren door te doen, moeten volgens hen daarom gaan domineren. Elders, zo stelt men, worden deze manieren van leren wel al op grotere schaal toegepast. De VS zal er ook aan moeten geloven.

Jane Hart meent dat deze bevindingen ook gelden voor massive open online courses (stuiptrekking van een oud systeem) en corporate training. Social learning, on demand learning en continuous personal learning zouden een dominante positie binnen werkplek leren moeten innemen. Daarmee kun je pas werken aan de continue ontwikkeling van je menskracht. Doe je dat niet, dan zullen medewerkers vertrekken.

[Volgen interessante kanttekeningen door Wilfred Rubens]

2   Kris Van den Branden over duurzaam onderwijs

Het klaslokaal van de 21ste eeuw: techno of outro?

[…] hoezeer we ook kunnen timmeren aan de herinrichting van het klaslokaal, leren blijft in eerste instantie een gebeuren, een ervaring: “Learning is experience. Everything else is just information”, zei Einstein ooit. Dat gebeuren is niet in de eerste plaats afhankelijk van de plaats waar het gebeurt, maar veel meer van de omstandigheden waarin het plaatsvindt. Wordt de lerende uitgedaagd om iets intrinsieks interessants nieuws te leren? Wordt de lerende op maat ondersteund als hij zich toegang probeert te verschaffen tot dat nieuwe? Krijgt de leerling de kans een verbinding te leggen tussen voorkennis en nieuwe kennis? Krijgt de leerling de kans om het nieuwe toe te passen in gevarieerde contexten zodat het verankerd kan worden in betekenisvolle gehelen? Het binnenbrengen van technologie in een klas kan daarin alleszins een bijdrage leveren (bijvoorbeeld door het nieuwe aanschouwelijker te maken), maar het kan het leerproces niet  forceren. Daarom, wellicht, dat zelfs na de voorbije decennia, waarin we de invoering van de bandopnemer, de overheadprojector, het taallabo, het chemielokaal, de cassetterecorder, de tv, en nu ook de computer en de tablet in onze klassen hebben zien passeren, er nog steeds wetenschappelijk onderzoek aan de oppervlakte blijft komen waaruit blijkt dat het menselijke contact tussen leerkracht en leerling een fundamentele, onmiskenbare, onmisbare meerwaarde heeft voor leerprocessen. En buiten de school het informele contact tussen mensen….  

Niet de fysieke gedaante, maar de sociale instelling van de school doet ertoe. De school onderwijst niet in de eerste plaats door hoe ze ingericht is. De school onderwijst in de eerste plaats door wie ze is.

Het woord ‘sociaal’ bindt beide onderwijsexperten, hoe hun blogaanpak ook divergeert, van algemeen naar didactisch-concreet: Kris Van den Branden stoot door naar de kern, de sociale instelling van de school, Wilfred Rubens benadrukt social learning.

Update

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s