Erwin Mortier van noord (de grond in geboord) tot zuid (de hemel in geprezen): ‘De spiegelingen’

erwinMortier14

Geknipt uit Het Parool van 27 maart 2014.

Natuurlijk zal ook deze keer worden gezegd dat Mortier mooi en poëtisch schrijft, want dat wordt altijd over hem opgemerkt, schrijft de Nederlandse criticus Arie Storm in zijn recensie in Het Parool …

Klopt. Erwin Mortier: de naam klinkt in Vlaanderen als een klok! Voor de gelegenheid wil ik mijn commentaar van nederige lezer nog eens uit de kast halen: het resultaat van samen lezen met de Inktaapjury in 2011 toen Mortiers Godenslaap voor die jongerenliteratuurprijs genomineerd was. Mijn commentaar van toen lijkt wel goed te sporen met wat de Nederlandse criticus Arie Storm over taal, verhaal en personages in zijn recensie van De spiegelingen schrijft.

De woorden van Arie Storm in Het Parool waren nog niet koud of daar stak Guy Verhofstadt himself de kop al op om – yes, u raadt het, u wist het, Mortier mag schrijven wat-ie wil: GV moet en zal hem de hemel in prijzen:

‘Godenslaap’ is barok. Of beter, een opera van Wagner althans in zijn beste uitvoering. De klanken waarmee ik, toen ik klein was, iedere zondagmorgen gewekt werd. ‘De spiegelingen’ daarentegen is rijke kamermuziek, een uitgesponnen verinnerlijkt hemels strijkkwartet van Schubert. Ingetogen en intens.

erwinMortier14(DS)

Geknipt uit Knack (Nieuws / Boeken) van 28 maart 2014.

Ik weet dus maar al te goed wat ik kan verwachten van De spiegelingen.

Update november 2014

De spiegelingen: viersterrenlectuur volgens Blauwkruikje.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Erwin Mortier van noord (de grond in geboord) tot zuid (de hemel in geprezen): ‘De spiegelingen’

  1. Denis Stirler zegt:

    Dit is op Denis blogt! herblogd.

Geef een reactie

