onderwijs van morgen – Paul Rosenmüller over het VO

In een cijferlijst voor cognitieve vakken annex een document over de vaardigheden wordt de verbinding met de maatschappij van morgen nog meer zichtbaar, zegt Paul Rosenmüller over het voortgezet onderwijs (Vlaanderen: secundair onderwijs).

Zijn we daar in Vlaanderen al niet een hele tijd mee bezig, vraag ik me nederig af. Met het centraal stellen van het talent van de leerling, het geven van zelfvertrouwen aan de jongere, het stimuleren van creativiteit en ondernemingszin, het werken aan de motivatie van leerling en leraar door directere aanknoping met hedendaagse ontwikkelingen, het terugdringen van zittenblijven en schooluitval, het niet-eenzijdig interpreteren van cijfergegevens? Met het zoeken naar evenwichten tussen kennis en vaardigheden en attitudes, en daar ook zo accuraat en duidelijk mogelijk evaluerend verslag over te doen? Ik dacht het wel.

Maar of het opbouwen van je cv al in het voortgezet / secundair onderwijs begint – met het oog op 2020? Dat vind ik een eerder straffe uitspraak van de voorzitter van de VO-Raad in Nederland. Is dat niet te vroeg? Heeft de jongere niet meer baat bij een sterk generaliserend project, een stevig fundament van kennis + vaardigheden + attitudes (‘basics’) om met open geest mee de snel veranderende wereld te kunnen en willen ‘vormgeven’?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s